mellanchef
Foto: Pexels

”Alla är vi mellanchefer”

Varför skrev du den här boken?

”Dels var det som dagboksanteckningar som jag under resans gång har omarbetat. Dels för att det finns få ledarskapsböcker som har skrivits av någon som är chef och fortfarande aktiv. Jag vill bjuda på det jag har upplevt.”

Men varför mellanchef?

Helena Källerman. Foto: Anders J Larsson Helena Källerman. Foto: Anders J Larsson

”För att jag ser mig som en mellanchef, oavsett om jag är vd eller, som i dag, då jag är konsult. Även en vd har en ägare och en styrelse att förhålla sig till. Men det är få som är mellanchefer i dag som vill kalla sig det.”

Läs också: Skrotade it-avdelningen – hyllas som digital stjärna

Av vilket virke bygger man en riktigt stark mellanchef?

”Ett intresse för människor är bra, man behöver vilja förstå människor. Det är svårt att vara en klok ledare utan det.”

”chefdagen_bard-1"

Redo för nästa steg i din chefskarriär?

Vässa dina kunskaper i Chefs nätverk och nå nästa nivå i ditt ledarskap.

Läs mer och anmäl dig här

”Sedan är det bra att ha höjd, att kunna höja sig från sin egen position och se saker ur andras perspektiv. Mellanchefen behöver kunna röra sig upp och ner. En mellanchef har många krav på sig och sitter i kläm hela tiden. Att förstå komplexiteten i sin omgivning gör situationen lättare.”

Läs också: Ny app kollar av läget åt chefen

Tydlighet är en viktig egenskap, skriver du. Men hur undviker man att bli en rörig mellanchef i en verklighet där förutsättningarna hela tiden förändras?

”Det gäller att förstå kommunikation. Mycket av det vi gör är att sitta i möten. 98 procent av ditt jobb är kommunikation, det hänger ihop med en tydlighet. Det handlar inte bara om att tala tydligt eller att släppa igenom all info.”

”Man måste vara förberedd, tänka igenom vad det handlar om. Sträva efter att vara förberedd, då blir du tydlig. Har du inte klart för dig vad du vill säga, vem målgruppen är – då kan du inte bli tydlig.”

Läs också: Vad får dig att växa? Hitta meningen i jobbet!

Relaterade artiklar

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

moln
Kommunikation

Mer rörlighet kräver nytt ledarskap

Rörlighet är ett viktigt inslag i det nya digitala arbetslivet. En ny undersökning visar att det dessutom gör oss gladare. Men det kräver sin ledare, som kan sätta gränser, leda på distans och våga släppa sina medarbetare.
presentation
Beslutsfattande

Round Robin-metoden: Brainstorming på ett helt nytt sätt

Fungerar brainstormingen dåligt? Engagerar sig inte alla i samtalet? Testa Round Robin-metoden och se resultat direkt.
pfizer_malin-parkler01
Kommunikation

Internt bollplank får fart på förslag

Avdelningen på Pfizer hade skurits ner till hälften. Många var osäkra i sina nya roller. Affärsområdesdirektör Malin Parkler startade ett internt råd av medarbetare för att fånga in åsikter och få tips på förbättringar.
Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

vdtwitter-2
Kommunikation

Ont om vd:ar på Twitter

Är du vd och twittrar? Inte? Det borde du göra. Det säger Jan Dinkelspiel, landschef på Nordnet och initiativtagare till hashtaggen #vdtwitter.