Experten: Svenska företag är dåliga på rekrytering
Att många företag idag har svårt att hitta kompetens beror bland annat på att man är för dåliga på att rekrytera. Man gör som man alltid har gjort, utan att förstå att rekryteringsbranschen har förändrats, enligt Linus Zackrisson, rådgivare inom rekrytering och sociala medier på Optimal Advice.
Vad är rätt rekryteringskanal för just den här rekryteringen?” Den frågan menar Linus Zackrisson att fler arbetsgivare borde ställa sig tidigt i en rekryteringsprocess. Anledningen är att rekryteringslandskapet har fragmenterats väldigt mycket på något decennium.
”Rekryteringsbranschen är fortfarande ganska ung i Sverige. Den skapades i början av 1990-talet när Arbetsförmedlingens monopol försvann. Men det har ändå hunnit hända oerhört mycket. Sök efter rekryteringsföretag på Eniro och du får över 9000 träffar. Och samtidigt som det tillkommit många aktörer rekryterar många arbetsgivare som de alltid har gjort”, säger Linus Zackrisson.
I praktiken innebär det många gånger ett samtal till det rekryteringsföretag man alltid anlitar, som i sin tur har ett avtal med någon av nätets tjänster för platsannonser. Så oavsett vad det är för kompetens man söker är det där platsannonsen hamnar, av kostnadsskäl och gammal vana.
”Men många grupper har idag sina egna communitys på nätet. Det är inte alltid som annonser på Arbetsförmedlingen är rätt väg. Det gäller att hitta de ställen där yrkeskategorin man söker hänger. Man behöver göra en målgruppsanalys: Var finns dem vi söker?”