distans-3

Experten: Svenska företag är dåliga på rekrytering

Att många företag idag har svårt att hitta kompetens beror bland annat på att man är för dåliga på att rekrytera. Man gör som man alltid har gjort, utan att förstå att rekryteringsbranschen har förändrats, enligt Linus Zackrisson, rådgivare inom rekrytering och sociala medier på Optimal Advice.

Vad är rätt rekryteringskanal för just den här rekryteringen?” Den frågan menar Linus Zackrisson att fler arbetsgivare borde ställa sig tidigt i en rekryteringsprocess. Anledningen är att rekryteringslandskapet har fragmenterats väldigt mycket på något decennium.

”Rekryteringsbranschen är fortfarande ganska ung i Sverige. Den skapades i början av 1990-talet när Arbetsförmedlingens monopol försvann. Men det har ändå hunnit hända oerhört mycket. Sök efter rekryteringsföretag på Eniro och du får över 9000 träffar. Och samtidigt som det tillkommit många aktörer rekryterar många arbetsgivare som de alltid har gjort”, säger Linus Zackrisson.

I praktiken innebär det många gånger ett samtal till det rekryteringsföretag man alltid anlitar, som i sin tur har ett avtal med någon av nätets tjänster för platsannonser. Så oavsett vad det är för kompetens man söker är det där platsannonsen hamnar, av kostnadsskäl och gammal vana.

”Men många grupper har idag sina egna communitys på nätet. Det är inte alltid som annonser på Arbetsförmedlingen är rätt väg. Det gäller att hitta de ställen där yrkeskategorin man söker hänger. Man behöver göra en målgruppsanalys: Var finns dem vi söker?”

”Och för vissa yrkeskategorier räcker det inte ens med annonser, utan det måste till något annat. Linus Zackrisson exemplifierar med IT-specialister.

”Många annonserar på LinkedIn och säger att de inte får någon effekt. Men då gör man fel: Man behöver själv leta upp intressanta kandidater och skicka personliga brev till dem. IT-specialister uppvaktas varje dag, och då måste man vara personlig i tilltalet”.

Hur gör man målgruppsanalysen?

”Prata med den befintliga personalen, prata med branschkollegor, prata med personer som ni skulle vilja rekrytera. Var hänger dem? Vilka konferenser är viktiga, vilka nätforum? För några år sedan behövde man inte göra den researchen. Då annonserade man i branschtidningar och/eller den lokala morgontidningen. Så fungerar det inte längre”, säger Linus Zackrisson och fortsätter:

”Sen går det också att ta tekniken till hjälp. Se till att mäta vilka kanaler som fungerar för er, var ni hittar personer att anställa. Ett exempel på verktyg som kan hjälpa till med det är Ontame.”

Läs också: Här är kraven du kan ställa på distansarbetare

Men han konstaterar också att detta inte bara är en utmaning för arbetsgivarna som rekryterar. Det är också ett bekymmer för dem som söker jobb, eftersom det inte längre finns någon självklar plats att hitta lediga tjänster.

”Dessutom är det ju så att man inte söker jobb särskilt ofta, vilket innebär att det här kan ha hunnit förändras sen sist”, säger Linus Zackrisson och fortsätter:

”När det pratas om kompetensbrist kommer den här aspekten sällan upp. Det pratas om utbildning och fortbildning och kompetensbrist. Men inte om att arbetsgivare måste lära sig att rekrytera och att jobbsökande måste lära sig att söka jobb”.

/Anders Thoresson

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jobbetinterjvu
Karriär

5 skäl till att du inte fick jobbet – trots en ”lyckad” intervju

Allt kändes rätt på intervjun. Men ändå får du inte jobbet. Då kan det vara dags att utvärdera om det är något du kan göra annorlunda för att lyckas i din jobbjakt. 
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

intervju-6
Rekrytering

"Tar hellre in någon som vågat”

Fokusera på kandidatens förmåga att reflektera snarare än deras CV. Det är Traci Wilk, tidigare HR-chef på Starbucks, budskap till rekryterare i jakten på innovativa medarbetare.

cvet
Rekrytering

Här söker du jobb – utan CV eller personligt brev

Har det personliga brevet gjort sitt? Det tror i alla fall mediebyrån Oh My! som nu går en annan väg när företaget ska rekrytera.
lenaapler1
Karriär

Lena Apler: ”Nöj dig inte med att bli utesluten”

Åldersnoja? Varför det? Företagsledaren Lena Apler jobbar vidare vid fyllda 67, och tipsar om hur man håller sig relevant på arbetsmarknaden, år efter år.
bortvald-2
Rekrytering

Inte ens 40 år – då valdes han bort från chefsjobbet

”Jag blev förvånad – och förbannad”, säger Michael Strauss som ratades vid rekryteringen av åldersskäl.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
osasker
Karriär

"Osäkra" hetast på toppfirmor

Känner du dig sårbar och känslig? Då är du som klippt och skuren för ett högstatusjobb. Det visar en ny amerikansk studie.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden