Experten: Svenska företag är dåliga på rekrytering

Att många företag idag har svårt att hitta kompetens beror bland annat på att man är för dåliga på att rekrytera. Man gör som man alltid har gjort, utan att förstå att rekryteringsbranschen har förändrats, enligt Linus Zackrisson, rådgivare inom rekrytering och sociala medier på Optimal Advice.

Rekrytering
Text: Redaktionen
Publicerad

Vad är rätt rekryteringskanal för just den här rekryteringen?” Den frågan menar Linus Zackrisson att fler arbetsgivare borde ställa sig tidigt i en rekryteringsprocess. Anledningen är att rekryteringslandskapet har fragmenterats väldigt mycket på något decennium.

”Rekryteringsbranschen är fortfarande ganska ung i Sverige. Den skapades i början av 1990-talet när Arbetsförmedlingens monopol försvann. Men det har ändå hunnit hända oerhört mycket. Sök efter rekryteringsföretag på Eniro och du får över 9000 träffar. Och samtidigt som det tillkommit många aktörer rekryterar många arbetsgivare som de alltid har gjort”, säger Linus Zackrisson.

I praktiken innebär det många gånger ett samtal till det rekryteringsföretag man alltid anlitar, som i sin tur har ett avtal med någon av nätets tjänster för platsannonser. Så oavsett vad det är för kompetens man söker är det där platsannonsen hamnar, av kostnadsskäl och gammal vana.

”Men många grupper har idag sina egna communitys på nätet. Det är inte alltid som annonser på Arbetsförmedlingen är rätt väg. Det gäller att hitta de ställen där yrkeskategorin man söker hänger. Man behöver göra en målgruppsanalys: Var finns dem vi söker?”

”Och för vissa yrkeskategorier räcker det inte ens med annonser, utan det måste till något annat. Linus Zackrisson exemplifierar med IT-specialister.

”Många annonserar på LinkedIn och säger att de inte får någon effekt. Men då gör man fel: Man behöver själv leta upp intressanta kandidater och skicka personliga brev till dem. IT-specialister uppvaktas varje dag, och då måste man vara personlig i tilltalet”.

Hur gör man målgruppsanalysen?

”Prata med den befintliga personalen, prata med branschkollegor, prata med personer som ni skulle vilja rekrytera. Var hänger dem? Vilka konferenser är viktiga, vilka nätforum? För några år sedan behövde man inte göra den researchen. Då annonserade man i branschtidningar och/eller den lokala morgontidningen. Så fungerar det inte längre”, säger Linus Zackrisson och fortsätter:

”Sen går det också att ta tekniken till hjälp. Se till att mäta vilka kanaler som fungerar för er, var ni hittar personer att anställa. Ett exempel på verktyg som kan hjälpa till med det är Ontame.”

Men han konstaterar också att detta inte bara är en utmaning för arbetsgivarna som rekryterar. Det är också ett bekymmer för dem som söker jobb, eftersom det inte längre finns någon självklar plats att hitta lediga tjänster.

”Dessutom är det ju så att man inte söker jobb särskilt ofta, vilket innebär att det här kan ha hunnit förändras sen sist”, säger Linus Zackrisson och fortsätter:

”När det pratas om kompetensbrist kommer den här aspekten sällan upp. Det pratas om utbildning och fortbildning och kompetensbrist. Men inte om att arbetsgivare måste lära sig att rekrytera och att jobbsökande måste lära sig att söka jobb”.

/Anders Thoresson

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden