distans-3

Experten: Svenska företag är dåliga på rekrytering

Att många företag idag har svårt att hitta kompetens beror bland annat på att man är för dåliga på att rekrytera. Man gör som man alltid har gjort, utan att förstå att rekryteringsbranschen har förändrats, enligt Linus Zackrisson, rådgivare inom rekrytering och sociala medier på Optimal Advice.

Vad är rätt rekryteringskanal för just den här rekryteringen?” Den frågan menar Linus Zackrisson att fler arbetsgivare borde ställa sig tidigt i en rekryteringsprocess. Anledningen är att rekryteringslandskapet har fragmenterats väldigt mycket på något decennium.

”Rekryteringsbranschen är fortfarande ganska ung i Sverige. Den skapades i början av 1990-talet när Arbetsförmedlingens monopol försvann. Men det har ändå hunnit hända oerhört mycket. Sök efter rekryteringsföretag på Eniro och du får över 9000 träffar. Och samtidigt som det tillkommit många aktörer rekryterar många arbetsgivare som de alltid har gjort”, säger Linus Zackrisson.

I praktiken innebär det många gånger ett samtal till det rekryteringsföretag man alltid anlitar, som i sin tur har ett avtal med någon av nätets tjänster för platsannonser. Så oavsett vad det är för kompetens man söker är det där platsannonsen hamnar, av kostnadsskäl och gammal vana.

”Men många grupper har idag sina egna communitys på nätet. Det är inte alltid som annonser på Arbetsförmedlingen är rätt väg. Det gäller att hitta de ställen där yrkeskategorin man söker hänger. Man behöver göra en målgruppsanalys: Var finns dem vi söker?”

”Och för vissa yrkeskategorier räcker det inte ens med annonser, utan det måste till något annat. Linus Zackrisson exemplifierar med IT-specialister.

”Många annonserar på LinkedIn och säger att de inte får någon effekt. Men då gör man fel: Man behöver själv leta upp intressanta kandidater och skicka personliga brev till dem. IT-specialister uppvaktas varje dag, och då måste man vara personlig i tilltalet”.

Hur gör man målgruppsanalysen?

”Prata med den befintliga personalen, prata med branschkollegor, prata med personer som ni skulle vilja rekrytera. Var hänger dem? Vilka konferenser är viktiga, vilka nätforum? För några år sedan behövde man inte göra den researchen. Då annonserade man i branschtidningar och/eller den lokala morgontidningen. Så fungerar det inte längre”, säger Linus Zackrisson och fortsätter:

”Sen går det också att ta tekniken till hjälp. Se till att mäta vilka kanaler som fungerar för er, var ni hittar personer att anställa. Ett exempel på verktyg som kan hjälpa till med det är Ontame.”

Läs också: Här är kraven du kan ställa på distansarbetare

Men han konstaterar också att detta inte bara är en utmaning för arbetsgivarna som rekryterar. Det är också ett bekymmer för dem som söker jobb, eftersom det inte längre finns någon självklar plats att hitta lediga tjänster.

”Dessutom är det ju så att man inte söker jobb särskilt ofta, vilket innebär att det här kan ha hunnit förändras sen sist”, säger Linus Zackrisson och fortsätter:

”När det pratas om kompetensbrist kommer den här aspekten sällan upp. Det pratas om utbildning och fortbildning och kompetensbrist. Men inte om att arbetsgivare måste lära sig att rekrytera och att jobbsökande måste lära sig att söka jobb”.

/Anders Thoresson

Relaterade artiklar

Elin Kebert
Rekrytering

Tipsen du behöver för en bättre rekrytering

Vill du får bättre bättre snurr på rekryteringen? Här delar Elin Kebert, kompetensexpert på Byggföretagen, sina tips på vad enskilda chefer och företag kan göra här och nu.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
Kandidater som väntar på att kallas in till intervju
Rekrytering

Tester inte alltid bäst – forskare oense om nyttan

Bättre än cv och intervju – eller rena tramset? Ordet ”personlighetstest” ger hundratusentals träffar på nätet. Men hur väl de går att lita på vid rekrytering är omtvistat.

Chef som sitter i ett digitalt möte med ett CV framför sig
Rekrytering

Digital jobbintervju inte populärt

För dig som chef kan det vara tidseffektivt att boka in en anställningsintervju digitalt men den arbetssökande vill kunna göra en bedömning med alla sina sinnen. Enligt Manpower Work Life är det färre än var tionde svensk, bara 8 procent, som skulle föredra en digital arbetsintervju.

tipspengarwebb
Rekrytering

Arbetsplatsen ger 20 000 till den som tipsar om en ny kollega

Hitachi Energy i Ludvika tar till udda grepp i jakten på ny kompetens: 20 000 kronor för varje tips som leder till anställning.

Geraldine von Celsing och Carolina Wikström.
Rekrytering

Spetskompetens ger pricksäkra rekryteringar

Nu får cheferna på Sveriges Radio bättre stöd när de anställer nya medarbetare. En ny rekryteringsavdelning skärper pricksäkerheten och bidrar till vidgade perspektiv. ”Vi kommer in med ny spetskompetens”, säger Geraldine von Celsing som leder den nya avdelningen.

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
Pernilla Andersson sitter i en fåtölj.
Rekrytering

Så blir tester en väg tillbaka till jobb

Kan man lita på personlighetstester? Sjuhärads samordningsförbund ser dem inte som någon absolut sanning, men som ett underlag vid rehabilitering av människor långt från arbetsmarknaden. Med lyckat resultat: ”Att ett personlighetstest kan vara en så viktig pusselbit är fantastiskt”, säger biträdande förbundschef Pernilla Andersson.