per-grankvist
Per Grankvist. Foto: Anna Hållams.

Experten: Låt alla göra vad de tycker är kul

”Du är faktiskt mest nyttig när du gör saker du tycker är roligt. Tänk bara på vad folk har gjort nu i höst. Ingen har tvingat dem att lämna pengar till flyktingorganisationer eller sätta ihop ‘Vi gör vad vi kan’. Det är bara folk som har prövat om det gick – och så gick det”, säger Per Grankvist, författare och expert inom engagemang, som i veckan släpper en bok med just titeln ‘Engagemang’”.

Runt hälften av alla svenskar är engagerade på något sätt, i snitt lägger svensken 15 timmar i månaden på frivilligarbete. Men på jobbet ser det annorlunda ut. Endast 16 procent av medarbetarna känner sig ”mycket engagerade” i sitt yrke och hela 73 procent känner inget större engagemang för sitt jobb. Det påverkar inte bara arbetsmiljön utan även företagets produktion och effektivitet.

”Om man kunde få de tre fjärdedelarna att bara bli lite mer engagerade hade det både blivit en trevligare arbetsmiljö och mer intäkter för företaget”, säger Per Grankvist och fortsätter:

”Folk vill bara bli bekräftade och älskade och göra det de tycker är kul. Då måste de få göra det.”

För att kunna engagera andra behöver man inse att människor har olika syften med sitt engagemang, menar Per Grankvist:

”Ta en kör som exempel. En kanske är med för att hon vill sjunga, en för att hennes syster är med och en tredje är med för att han tror att han får ligga mycket för att det är många tjejer i kören. De är alltså engagerade för samma sak, men av olika anledningar”, säger han.

Per Grankvist går i sin bok genom några steg en ledare bör tänka på för att engagera medarbetare i arbetet.

1. Fråga vad de vill göra.
Fråga dina medarbetare vad de vill engagera sig i och lyssna på deras förslag, även om du inte tycker de är bra eller intressanta.

”’Om du fick välja själv, vad skulle du vilja göra här?’ Det är otroligt engagerande att få den frågan”, säger Per Grankvist.

2. Låt gruppen bestämma.

”Engagemang handlar om en fri vilja att göra något. Sluta förutsätta att alla vill göra allting. Sluta bestämma vem som ska göra vad och låt medarbetarna välja de uppgifter de tycker är roliga. Det kommer att finnas tråkiga arbetsuppgifter kvar, men till slut kommer någon att välja att göra dem också. Om ingen vill göra uppgiften, ifrågasätt om den behöver göras”, säger Per Grankvist.

Vissa medarbetare vill bara ha sin lön och gå hem.

3. Koppla engagemang till något som är kul.

”Även oengagerade medarbetare måste ju känna engagemang inför något. Om någon är väldigt engagerad i träning privat kan du utgå från det för att skapa engagemang i jobbet. Du kan till exempel uppmana till träning och skapa förutsättningar för att träna på arbetstid, eller föreslå att personen ska leda friskvårdsarbetet på arbetsplatsen. Får de göra något de tycker är kul, kommer du se hur engagemanget blossar upp.”

4. Dela upp stora projekt – och uppmärksamma delmålen.

”Alla framgångsrika projekt bryts ner i smådelar. Sätt inte någon som är intresserad av inredning att fixa ett nytt kontor. Bryt ner det i bitar som att hitta lokal, ringa elektriker och inredare. Det blir många fler små segrar och det behöver vi för att upprätthålla engagemanget. Som ledare är det din uppgift att uppmärksamma och utvärdera varje delmål för att medarbetare ska känna att deras engagemang gör skillnad.”

5. Tvinga ingen.

Du kan inte ge någon ett engagemang – det måste komma frivilligt. Kom ihåg att alla medarbetare aldrig kommer att bli lika engagerade.

”Man måste få välja själv. Vissa medarbetare vill bara ha sin lön och gå hem”, säger Per Grankvist.

 

Relaterade artiklar

Serena Williams
Hälsa

Planera tiden – som Serena Williams

Du kan inte klå tennisstjärnan – och investeraren – Serena Williams hastighet på hennes serv, men du kan ta upp kampen om tiden med samma app som hon.
Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

”Att hjälpa till finns i Scanias DNA”

En tvärnit i verksamheten startade en positiv kedjereaktion hos Scania. Att hjälpa till under pandemin har gett både ett innovationslyft och ny stolthet. ”Jag ser en nytändning hos medarbetarna”, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, hos lastbilstillverkaren.
Målarfärger
Hälsa

Tänk fritt – och väx som chef

Din villighet att lära nytt avgör kvaliteten på dina idéer. Och kreativa idéer har för dig som chef kanske aldrig varit viktigare än nu.
motivation2021
Ledarskap

Tips från 24 toppchefer: Så motiverar du dina medarbetare – och dig själv – just nu

Hur peppar och motiverar vi oss bäst under gråa vinterdagar i coronakrisens tid? Under 24 dagar i december svarade chefer och ledare på frågan hur de motiverar sig själva och sina medarbetare just nu. Här är deras bästa tips att ta med sig in i det nya året. 
Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Person i gul tröja som ser självsäker ut och pekar på sig själv
Ledarskap

Därför överskattar vi vår kompetens – fast vi inte tror det

Fyra av fem yrkesarbetande svenskar tror att deras kompetens kommer att vara lika attraktiv på marknaden om fem år, enligt en ny Sifoundersökning. Men det mesta pekar på att det är helt fel. Ett psykologiskt fenomen kallat Dunning-Kruger-effekten ligger bakom denna överdrivna tilltro till vår förmåga.
Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

Person som lagar mat i stormkök
Ledarskap

Veckans trendspaning: ”Årets julklapp säger något viktigt om chefers svåra uppgift”

Att stormköket blir årets julklapp är ett tecken på den svåra balansgång mellan trygghet och innovation som chefer och ledare står inför framöver.