»En del CSR är ren populism«

Hållbarhet
Text: Redaktionen
Publicerad

Vad är faran med att göra utvikningar i CSR-arbetet?
»Det finns väl ingen direkt fara, men det är inte vårt uppdrag. Det vi kan påverka och är bra på är vad vi gör inom vårt område. Sedan kan andra göra andra saker bättre. Jag tror på den uppdelningen i ett samhälle.«

Ert CSR-arbete går ut på att förbättra produkterna. Varför har ni gjort det valet?
»Som företag ska vi fokusera på vår verksamhet. Sedan är det politikers uppdrag att se till att välfärd och samhälle fungerar. Vi har köpt en del företag i de gamla öststaterna. Där hade företaget hand om hälsovården i samhället och ägde ett zoo och en simhall. Då är man tillbaka i brukssamhället. Vi drar gränsen vid att det vi gör som företag, det ska vi göra på ett omtänksamt sätt. Välgörenhet är inte vad vi ska ägna oss åt. Våra aktieägare har betrott oss med kapital som de vill ha förräntning på. För att få det måste vi vara ett ansvarstagande företag som ser till att förse konsumenterna med vad de vill ha.«

Vad är hörnstenarna i ert CSR-arbete?
»Vi har valt att rikta in oss på fyra områden: minskad miljöpåverkan, sunda affärsprinciper, ansvarsfulla inköp och omtänksamhet mot konsumenter och medarbetare.«

Vad är tanken bakom det?
»Det går inte att jobba på ett annat sätt i dag än att ta ansvar. Det är rätt för affärerna och rätt mot samhälle och medarbetare. Men samtidigt finns det naturligtvis en affärsmässig del i det.«

Varför är det så viktigt att fokusera på rätt åtgärder i CSR-arbetet?

»Dels är det affärsmässigt viktigt. Styrkan i vårt varumärke beror till stor del på att våra konsumenter känner förtroende för oss. Man vill kunna lita på oss, att vi kan våra produkter och att vi finns där om något går snett. Dels kan våra produkter direkt hjälpa till att minimera miljöpåverkan. Exempelvis har energiförbrukningen från ett kylskåp minskat med 75 procent de senaste 15 åren. Det är en enorm förändring.«

Hur ser du på CSR i framtiden?
»Jag tror absolut att det är här för att stanna. Vi som privatpersoner kan inte tänka oss att förstöra miljön. Och vi som företag måste också se till att vi minimerar vår påverkan. CSR är också ett försäljningsargument. Men där finns en baksida. Det finns många som hoppar på det här tåget nu. Du kan se annonser som 'höj däcktrycket och rädda en isbjörn'. Det kallar jag ren populism. Och det kommer konsumenterna att se igenom. Vi jobbar stenhårt på att förbättra oss, men vi försöker inte vara heligare än påven.«

Vilken koppling ser ni mellan CSR och att göra vinst?
»Det finns absolut inget motsatsförhållande. Konsumenterna som köper produkter av Electrolux förväntar sig att vi ska vara miljövänliga. Vi ser en förändring i världen, att man är mer beredd att betala mer för miljövänliga produkter. CSR är inte ett motsatsförhållande i utvecklingsländer heller. Ju bättre folk får det, desto mer tänker de på miljön.«

Vissa ser CSR som riskhantering, andra som affärsutveckling. Hur ser ni på det?
»Det var länge sedan vi såg det som riskhantering. Vi började med miljöarbetet på slutet av 1980-talet. Då började vi titta på livscykeln av en produkt för att förstå i vilken fas vi påverkar miljön mest. Vi såg då att 70–80 procent av påverkan på miljön kommer under användningen av produkten. Vi märkte att vi kunde göra en stor skillnad genom att minska vattenförbrukningen i våra produkter. En diskmaskin på 1980-talet drog cirka 130 liter på en disk. I dag drar den tolv liter. Men vi har också krav på oss själva, att vi ska minska vår egen energiförbrukning med 15 procent till 2009. Det ska vi bland annat göra genom att dra ner energispill, det är ju onödiga kostnader. Så de går hand i hand, CSR och lönsamhet.« 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden