pontus-3

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.

Varför skrev du boken?

”Jag har jobbat som vd i 20 år med stora förändringsutmaningar och gjort en hel del misstag som jag gärna hjälper andra att undvika.”

Varför fokuserar du på misstag?

”Vi har lätt att ta till oss lärdomar från andras misstag och jag bjuder gärna på mina. Misstag är en konsekvens av att skapa nytt och måste därför ses som något värdefullt.”

Vad är viktigast att tänka på i ett förändringsarbete?

”Förändringsmålet ska vara kristallklart och föras ut med äkta kommunikation. Lägg stor möda vid att formulera målet och strategin enkelt och begripligt. Studier visar att 95 procent av medarbetarna inte känner till eller förstår företagets strategi. Misslyckas man med att föra ut strategin är risken stor att många medarbetare skapar sin egen.”

Vilket misstag har du lärt dig mest av och varför?

”På Nationalencyklopedin, NE, när vår nya sajt lansera-des, kraschade den direkt första dagen. Jag ville för mycket
och för fort. Jag hade inte lyssnat på organisationen utan sprungit ifrån mina
medarbetare. Ett av de 6 000 mejlen från klagande kunder glömmer jag aldrig: ’Är det en treåring som har designat er nya sajt? Eller har ni bara fått ny vd?’.”

Vilket misstag tycker du andra oftast gör?

”Många missar chansen att involvera medarbetarna redan tidigt i förändringsprocessen. Det talas om förankring men ofta innebär det bara falsk delaktighet. 99 procent av alla företag har ett par hundra medarbetare eller färre, då ska man också ta chansen att jobba med förändringen på ett annat sätt än i väldigt stora bolag.”

Chef i kostym

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

Relaterade artiklar

crown-2
Konflikthantering

3 steg: Bästa sättet att tackla en manipulativ kollega

Du ska vara till lags och följa deras vilja – helst omedvetet. Manipulativt beteende är ett farsot på många arbetsplatser. Så här kan du hantera beteendet. 
En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Operation Smile

Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Det blev starten på ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile.
I dag har hans företag Bontouch hjälpt 500 barn.

johanna123
Beslutsfattande

Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Alltför väldrillade chefer, fostrade i managementbyråkrati, är det största hindret för en effektivare offentlig sektor med självständiga medarbetare.

byra
Arbetsmiljö

Hon blev utsatt för härskartekniker – i 3 år: "Ont i magen”

Nu har Anna-Karin Kask skrivit en bok i ämnet.

budgetmisshuvud
Beslutsfattande

6 budgetmissar vi aldrig glömmer

Från dyra arenanoter – till när Ulf Lundell spräckte en konsertarrangörs hela budget på en enda spelning. Vissa budgetmissar är mer hisnande än andra.
missnojd
Konflikthantering

3 tips: Missnöje på jobbet – så ska chefen agera

En nyanställd slarvar och gör inte sitt jobb – vilket väcker missnöje på arbetsplatsen. Här är experten Leif E Anderssons bästa råd för hur du ska hantera situationen som chef.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.