7 personer i videosamtal

”Du är på mute” och ”det nya normala” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Det nya coronaviruset och pandemin har fört med sig en mängd nya ord, uttryck och begrepp som många av oss börjat använda under det gångna året. På den nyligen presenterade nyordslistan från Språkrådet och Språktidningen finns till exempel en mängd coronarelaterade ord, som ”självkarantän”, ”platta till kurvan” och ”coronahälsning”.

I USA har New York Times och analysföretaget Sentieo kartlagt företagsfraser och uttryck under förra året, rapporterar DI. Genom att undersöka 20 000 presentationer och samtal mellan chefer och investerare har de fått fram vilka ord som ökat i användning 2020 jämfört med 2019:

  • ”Arbeta hemifrån” användes i strax under 5000 samtal, vilket är en ökning med 26 820 procent.
  • ”Du är på mute” ökade med 1000 procent.
  • ”Det nya normala” ökade med 500 procent.
  • Det mest ökade uttrycket var ”unprecedented times” (ungefär ”tider utan motstycke”). Det nämndes i 2128 samtal – en ökning med över 70 000 procent jämfört med året innan.
  • ”Utmanade” nämndes 14 655 gånger 2020, jämfört med 8528 året innan.

Patrick Svensk är styrelseordförande för Readly, och har några ytterligare förslag på ord, som han berättar om i samma artikel i DI:

”Det är klart att ‘Zoommöten’ har blivit ett eget begrepp som Tetra Pak. Ett bedrövligt år på det sättet, att vi pratar om ‘Zoommöten’ och inte vanliga möten. Redan i april hade jag använt nio olika mötestjänster. Så frasen ‘hur fan delar jag den här presentationen i den här appen?’ har också varit ofta använd”, säger han.

Två personer vid skrivbord, med orden

Läs också: Här är orden från chefen – som skrämmer medarbetarna mest

Relaterade artiklar

Illustration över personer som pratar.
Kommunikation

Feedback bästa sättet att motivera medarbetarna

Att ge medarbetare feedback är det bästa sättet att motivera dem på, enligt en studie i Journal of Experimental Psychology. Det har större effekt än pengar i form av bonus eller förkortad arbetstid, enligt studien.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

Illustration av tangentbord och en lapp med text som ligger på det.
Kommunikation

Så skriver du avstressande mejl

Trots att personer som skickar arbetsrelaterade mejl efter arbetstid inte har några förväntningar på ett snabbt svar tror oftast mottagarna att det är brådskande. Men nu har forskare i Storbritannien och USA hittat en nästan larvigt enkel lösning på problemet.

Två djur med horn stångas, ovanför dem lyser en glödlampa. Bakom dem syns ett kontorslandskap.
Kommunikation

Våga bråka - och bli kreativ

Det är viktigt att låta medarbetarna ”stångas” för att kreativ friktion ska uppstå, menar journalisten Jan Gradvall och futurologen Magnus Lindkvist i en ny bok som heter just Kreativ friktion. Det innebär att oväntade ingredienser blandas och reagerar på varandra – så att något helt nytt föds.

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

I år kan arbetsgivare vara extra generösa vid jul, tipsar Helena Törnell på Delicard. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Delicard

Därför blir årets företagsjulklapp extra generös

Mycket pekar mot att det blir en generös jul på svenska arbetsplatser i år. Med rekordutrymme för skattefria julgåvor kan arbetsgivare slå på stort. ”Vi hjälper chefen att bli tomtehjälte”, säger Helena Törnell på Delicard.
En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.