En dagbok på ett bord. Bild på
Foto: Istock/Karin Törnblom/TT

Dr Mounas 5 tips för att bli lyckligare

På Chefdagen fick Dr Mouna alla deltagarna att så väl hoppa jämfota som att rodna rejält. Allt i syfte att öka sitt välmående.

Läkaren och neuroforskaren Mouna Esmaeilzadeh har blivit känd som Dr Mouna då hon titt som tätt medverkar i tv med sin expertis. Hon och brodern Saed flydde från Iran under mycket traumatiska förhållanden men har valt att omvandla sina upplevelser till posttraumatiskt growth. Hon menar att det är en kamp att hålla de hemska minnena borta men att man tack vare hjärnans plasticitet kan träna sin förmåga att se styrkan i det som hänt och tänka mer positivt. 

På Chefdagen delade hon med sig av dessa fem tips för ökat välmående och fick hela publiken att hoppa jämfota som ett sätt att få igång energiflödet i kroppen.

1.     Sök passion och mening. 

Gör det du är passionerad kring, hitta det som ger ditt liv mening.

2.     100-timmarsregeln. 

”Det här har jag själv hittat på utifrån att relationer, och att hjälpa någon, är det enskilt viktigaste för ditt välmående”. Ägna två timmar i veckan åt att göra något för någon annan – av rent egoistiska skäl. 

3.     Le utan anledning!

Om du går omkring och ler kommer hjärnan undra vad du pysslar med och börja producera lyckohormon av bara farten. Dopamin är en signalsubstans som utsöndras bland annat för att belöna ett visst beteende (ditt leende) och får dig att må bra. 

4.     Skriv tacksamhetsdagbok. 

Skriv varje dag, till exempel när du går och lägger dig, tre saker du är tacksam. Det hjälper dig att minnas och förstärka de positiva händelserna i ditt liv – och du får bättre koll på vad du blir glad av så att du kan göra mer av samma sak.

5.     Visualisera ditt bästa jag.

Ägna några minuter varje morgon åt att tänka på ditt bästa jag och ditt bästa liv. Vilket är ditt drömscenario om fem år? Om du lyckas med allt du vill och tar dig för, hur skulle ditt liv se ut? Inte nog med att det gör dig lyckligare i stunden, det hjälper även dig att bli lite klarare över dina mål och vart du vill i ditt liv.

Orolig person i röd tröja

Läs också: Så kan du hjälpa dig själv – att tänka mer optimistiskt

När sedan de 200 personerna i publiken på plats på Vasateatern tillsammans med de ytterligare 200 personerna som följde hela eventet digitalt fick göra ett ordmoln kring vad som gör dem lyckliga uppgav de bland annat familj och hälsa. Men en sak saknade Dr Mouna: 

”Va, vart tog sex vägen? Gnuggar inte ni chefer? Gör det. Närhet och sex är en viktig väg till ökat välmående. Oavsett om ni har en partner eller gör det med er själva”. 

En ung man knyter nävarna i en segergest och ser euforisk ut. Bakom sig har han en blå tegelvägg.

Läs också: Välmående medarbetare ger högre lönsamhet

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

katarina-webb
Hälsa

Psykologen om hur vi skapar goda relationer

Alltfler studier pekar på att goda sociala relationer är avgörande för vår hälsa. Psykologen Katarina Blom ger en djupare förståelse för vår sociala hjärna. 

Maria Geijer, affärsområdeschef, Morot & Co.
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

3 sätt att hylla medarbetarna inför semestern

Våren rusar på och semestern står för dörren. Just i år finns fler skäl än vanligt att tacka medarbetarna för det gångna arbetsåret. ”Att som chef visa sin uppskattning är ett oslagbart sätt att skapa vi-känsla”, säger Maria Geijer på Morot & Co.
Illustration av bland annat en hjärna och en person som pratar.
Hälsa

Studier ger nyckeln till välmående team

Ta hjälp av forskningen för att förebygga psykisk ohälsa på din arbetsplats. Nu finns en ny sammanställning över 32 vetenskapliga studier som visar hur du kan göra.

Illustration med en dubbelsäng där en kvinna sitter med dator och pratar i mobiltelefon, en sur man som ligger bredav med rosor och en champagneflaska i bakgrunden.
Hälsa

Chefs under­sökning: Trötta chefer ligger sällan

Det kostar på att vara chef. Och det finns en överhängande risk att det går ut över kärlekslivet. Varannan chef uppger att de inte har tillräckligt med tid för sin partner. Det visar Chefs undersökning.

Pigge Werkelin tillsammans med hustrun Monika Möller Werkelin.
Hälsa

Pigge Werkelin: ”Med ett aktivt sexliv får du energi”

För entreprenören Pigge Werkelin finns det en självklar koppling mellan hans prestation som chef och hans privatliv. ”Det är grunden för ditt företagande. Ungefär som när du bygger ett hus behöver du en stadig grund, och den grunden är ditt privatliv. Du behöver se till att hela hemmadelen funkar, alltifrån ungarnas skolgång till ditt sexliv.”
Vilhelm Hanzén framför en tegelvägg.
Hälsa

Chefen som satt kärleken på vänt

Som ensamstående pappa och vd för en pr-byrå tycker inte Vilhelm Hanzén att han hinner med en relation. Men visst drömmer han om att möta kärleken igen.

Utsikt över berget Harder Kulm i kantonen Bern, Schweiz.
Annonssamarbete Chef + Made in Bern

5 skäl att konferera i Schweiz

Aldrig har väl så många arbetsplatser varit i så stort behov av teambuilding som nu. Så varför inte stärka banden med en gemensam resa till Schweiz? Här finns gott om hållbara konferensmöjligheter och mängder med aktiviteter.
En grupp yngre medarbetare tränar på kontoret.
Hälsa

”Skulle kunna bli maxtider för hur länge man får sitta still”

Vilken typ av fysisk aktivitet är bäst för tankemässiga förmågor och psykisk hälsa? Forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, har fått 120 miljoner kronor i ett åttaårigt projekt för att söka efter svaret. På sikt kan det leda till rekommendationer för arbetsgivarna.