Det här kan du vinna på CSR

Hållbarhet
Text: Redaktionen
Publicerad

Att CSR är något som är en naturlig del av varje chefs verksamhet råder det ingen större tvekan om. Det visar en undersökning som Chef har gjort bland 1 080 chefer.

85 procent svarade »ja« på frågan om de anser att CSR är något som de ska syssla med.
Nästan lika många ansåg att de skulle vilja ägna mer tid åt CSR.

Undersökningen pekar framför allt på tre viktiga orsaker till varför det är värt att satsa på ett CSR-projekt.

Den första är att medarbetarna känner delaktighet och arbetsglädje om deras arbete kan bidra till något bra.
Den andra är att den goda verksamheten underlättar rekrytering av nya medarbetare. Talangerna attraheras av en arbetsplats som vill väl.
Det tredje är att det ansvar du tar bidrar till att du tjänar mer pengar.

Marguerite Tartagni, butikschef på Coop Konsum Avenyn i Göteborg, tror att det går att göra i princip vem som helst av medarbetarna motiverad med hjälp av CSR.

»Jag tror att det går att få med alla på banan. Allt handlar om kunskap och insikt. Ställningstagandet ska komma inifrån. Förr eller senare fastnar det. Är du intresserad så finns tiden. Skapas intresse så kommer engagemanget«, säger hon.

Hon företräder ett strålande exempel på hur CSR kan sköta jobbet åt dig; att ekonomisk vinning går att finna i det engagerade CSR-arbetet.
Här förenas hjärta med lönsamhet.

Butiken är full av varor med märkning från Krav eller Rättvisemärkt. På butikens övervåning finns en butik som enbart säljer ekologiska varor samt ekologiskt kafé med ekologisk mat och dryck. Här kan gästerna skölja ned en »pampig parmasallad« eller »lyxig laxsallad« med ekologiskt öl eller vin. I butiken säljs varor som ligger utanför det ordinarie sortimentet. Här går det till exempel att köpa stenugnsbakat bröd per kilo.

Under en lång tid har Coop haft ekologiska eller rättvisemärkta produkter i sitt sortiment, men det är först på senare år som dessa har blivit en kassako. I dag har Coop 4 900 produkter i sortimentet som bär rättvise- eller miljömärkning eller hör till det egna ekologiska varumärket Änglamark.
Och intresset ökar i takt med att sortimentet växer. Under årets tre första månader ökade försäljningen i Coops butiker av ekovaror med 43 procent.
»De kunderna som uppskattar vårt ekologiska sortiment blir ju fler och det innebär ju mer pengar«, säger Marguerite Tartagni.

Fotnot: Läs hela artikeln i Chef nr 11

 

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden