grafitti-robot

Chefen viktigast för medarbetares innovation

”Innovation är allas ansvar. Och det börjar högst upp.”

Det skriver David Sturt och Jordan Rogers från O. C. Tanner Institute, i en artikel på Harvard Business Review. De har undersökt vad som påverkar medarbetares innovationskraft på olika företag i Nordamerika, Asien och Europas och deras studier visade på just det – ledarskapet är avgörande för om medarbetare är innovativa.

Nästan alla (både medarbetare, chefer och ledare) av de 3500 personer som deltog i undersökningen ansåg att det var samtligas ansvar på ett företag att bidra till förändring, idéer och innovation.

Däremot ansåg bara drygt hälften av medarbetarna att de hade mandat att vara innovativa medan drygt 80 procent av de som hade någon form av ledarroll eller chefsposition ansåg att de hade möjlighet att förändra.

Problemet? De saknade en uppmuntrande ledning som gjorde det möjligt för dem och gav dem stöd, pengar och personal att komma med idéer – och förverkliga dem.

Undersökningen visade på liknande resultat oberoende av land, företagets storlek och medarbetarnas ålder och erfarenhet.

Så hur kan du som chef förbättra innovationskraften på företaget? Här är tre tips från författarna till studien:

1. Fråga dig själv om du verkligen förväntar dig att dina medarbetare ska hitta nya och bättre sätt att utföra sitt arbete. Om ja – tänk ut sätt du kan belöna medarbetare som gjort något innovativt.

Exempel: Beröm medarbetare under ett stort möte för något de gjort och berätta hur viktigt du tycker det är att alla jobbar åt det hållet.

2. Prata med medarbetare och fråga vilka idéer de har för att ni ska bli bättre och mer effektiva.

3. Främja innovation praktiskt. Det behöver inte vara en stor budget utan kanske en mentor eller att sätta av tid för en medarbetare för att jobba på ett projekt.

LÄS OCKSÅ: 

Innovation enligt SVT: ”Fråga varför och säg ja!”

Artikeln på Harvard Business Review

 

Relaterade artiklar

tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
20-coronainitiativ
Motivation

20 positiva initiativ under coronaveckorna

Mitt i en av de största globala kriserna i modern tid har fantasi och viljan att hjälpa på många håll lett till stordåd. Som ett enormt fyrverkeri av goda idéer, samarbeten och innovationer. Vi har samlat 20 av de bästa.
blocketmotivation1800
Ledarskap

Blocket håller igång motivationen – med dans och virtuella spelkvällar

”Vi har aldrig haft så högt engagemang som nu”, säger vd Pernilla Nissler.

Collage: Siri Wikander och Anders Tegnell
Ledarskap

”Tegnell utbildar Sverige i modernt ledarskap”

”Tegnell tillämpar ett modernt agilt ledarskap”, skriver Chefs gästkrönikör Siri Wikander. ”Han vet att han måste agera på begränsade beslutsunderlag, så han tar beslut, men han lyssnar noga på data och experter och justerar sedan.”
Svart tavla, äpple och glasögon
Motivation

Experten: ”Coronakrisen tydliggör chefers behov av kunskap”

Medan beredskapslagren gapar tomma avslöjar coronakrisen även brister i ledarskapet bland svenska chefer. Dags att fylla på med ny kunskap, råder kompetensspecialisten Pär Lager.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
leifchef
Motivation

”Chefen är extra viktig i det här läget”

Vad kan man lära sig som chef av att folk bunkrar toapapper? Hur mycket betyder chefen just nu? Och hur säger man upp någon via videosamtal? Det är några av frågorna ledarskapsexperten och psykologen Leif E Andersson svarade på i Chefs Facebookgrupp.