Collage av en kalender, två barn som leker med jobba hemma-kit och studieböcker
Foto Istock/Fisher-Price/Unsplash

De 3 viktigaste trenderna inom ledarskap och karriär – just nu

Nytt på Chef! Varje vecka rapporterar Chefs trendredaktör Sanna Gustavsson om tre utvalda trender inom ledarskap, karriär och arbetsliv som du behöver känna till.

Den här veckan handlar det om oväntat positiva resultat efter coronanedskärningar, den enorma försäljningsvågen som väntar hemmajobbare – och utbildning som en väg ut ur krisen.

1. Fyradagarsveckan oväntad sidoeffekt av coronapandemin

Att jobba fyra dagar i veckan med samma lön har varit i ropet ett bra tag. Finlands pre­miärminister Sanna Marin föreslog redan innan hon tillträdde att landet konse­kvent bör införa fyra dagars arbets­vecka för att män­niskor ska få mer familjetid. När Microsoft i Japan drog ner arbets­tiden med åtta timmar i veckan under en månad i fjol ökade produk­tiviteten med 40 procent. Och i boken The 4 day week av Andrew Barnes berättas om hur forskare på Nya Zee­land sett en ökad produktivitet på 40 minuter per dag i kombination med 15 procent lägre stress, bättre balans mellan jobb och fritid, ökat engagemang och teamkänsla.

Nu har 4-dagarsveckan fått ytterligare skjuts – från oväntat håll. Flera företag som var tvungna att sänka både lön och arbetstid för sina medarbetare av ekonomiska skäl behåller nu fyradagarsveckan när de höjer lönen igen, eftersom de upptäckte att produktiviteten inte minskade. Sociala medie-företaget Buffer såg en minskning av stressnivåer och högre lyckokänsla på jobbet i sina medarbetarundersökningar efter bara en månads test.

Paul McNulty, vd på 3D Issue, tror att fyradagarsveckan kommer att bli en stark konkurrensfördel i framtiden, när medarbetare värderar balans i livet högre än lön och karriär.

2. Nu kommer jobba hemma-accessoarerna

Vi minns alla den första akuta fasen då alla de som plötsligt blivit hemmajobbare över en natt skulle försöka ställa in kameran mot en någotsånär städad bakgrund samtidigt som ingen familjemedlem skulle gå förbi naken när man höll en presentation – och någon på mötet alltid lyckades blanda ihop ”muted” och ”unmuted”. Vi minns hur rolig själva tanken på att man faktiskt skulle kunna vara oklädd på underkroppen utan att någon märkte det var.

Nu kommer fas två. För coronapandemin har skapat helt nya, livsavgörande behov av materiella ting knappt någon av oss saknat tidigare, som handsprit och munskydd. Men den har också fått oss att köpa enorma mängder mjukiskläder och skönhetsprodukter. Och förmodligen är det bara början av alla saker som kommer säljas in till oss som jobbar på distans.

Guiderna för vilka prylar du behöver för att inreda ditt hem så ”zoom-snyggt” som möjligt är oändliga, och leksakstillverkaren Fisher-Price har precis lanserat ett My Home Office-set för barn för 24,99 dollar, komplett med en mini-laptop, headset och en portabel kaffekopp.

Och varför egentligen bry sig om att köpa riktiga kläder om man ändå ska vara hemma? Räcker det inte med en klänning som bara finns i Zoom? Gucci designar redan virtuella kläder, och nyligen såldes en klänning för 9500 dollar – fast den bara fanns på instagram. Kommer vi i framtiden ha en digital basgarderob?

3. Utbildning och kompetensutveckling – en väg ut ur krisen

I veckan meddelade regeringen att fler arbetslösa ska kunna studera med bibehållen ersättning. Syftet är en bättre matchning i arbetslivet, då ungefär var tredje inskriven arbetslös i dag saknar gymnasieutbildning, samtidigt som det finns brist på utbildad personal inom många yrken.

Samtidigt började rekordmånga arbetslösa studera under hösten: Under augusti lämnade 9000 arbetslösa ungdomar Arbetsförmedlingen för studier, jämfört med 5000 samma period föregående år. När konjunkturen viker tenderar fler att studera, förklarar Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande, och kommenterar:

”Nu är det en bra tidpunkt att kompetensutveckla sig så att man är redo när det vänder”.

För tre månader sedan gjorde Microsoft och Linkedin sina onlinekurser kostnadsfria med syftet att hjälpa personer på arbetsmarknaden som drabbats till  följd av coronapandemin att lära sig de färdigheter som arbetsgivare letar efter i dag. Sedan de lanserade i slutet på juni har över 10 miljoner människor världen över, varav fler än 60 000 i Sverige, deltagit i kurserna.

Kunskap, kompetensutveckling och utbildning har blivit en strategi att ta sig genom krisen och rusta sig för framtiden.

(Bonusinfo: Många trodde att bilden nedan var det riktiga jobba-hemma-setet från Fisher-Price. Men vid en närmare anblick visar det sig vara en påhittad bild, som snarare är ett skämt på det där sättet som skämt verkar vara 2020: Roligt men sorgligt på samma gång. För medan barnet på bilden har ett zoom-möte sitter en gråtande baby under bordet och tomma vinflaskor ligger på bordet – precis utanför synhåll för zoom-kollegorna. Bilden blev en viral trend på sociala medier, men vem som gjort bilden är fortfarande okänt.)

Spåkula där det står 2020 och i den ser man sedlar, en dator, en person i skyddskläder med mera.

Läs också: Trendspaning: Så blir coronahösten för dig som chef

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Vad gör vi av alla corona-valpar när vi återgår till kontoren?
Karriär

Veckans trendspaning: Vad ska arbetsgivarna göra med alla corona-valpar?

”Jaså har du också blivit med corona-valp?” frågar vi numera varandra på redaktionen. Och det är inte bara vi. Husdjursförsäljningen har gått upp så mycket att det till och med är smådjursbrist på vissa håll.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Björn Frantzén i närbild, med Cissi Elwin i bakgrunden
Karriär

Björn Frantzén: ”Skjut in en flaska champagne för att få dem att jobba hårdare”

När en deadline bara måste nås. När du som chef måste pressa på. Då är det viktigt att visa uppskattning för arbetet som görs, säger stjärnkocken Björn Frantzén.
Övervakande ögon, två händer ocg Donald Trump
Karriär

De 3 viktigaste trenderna inom karriär och ledarskap – just nu

Varje vecka rapporterar Chefs trendredaktör Sanna Gustavsson om tre utvalda trender inom ledarskap, karriär och arbetsliv som du behöver känna till.
motiveramedarbetarelon
Karriär

Så motiverar du dina medarbetare – om löneökningarna uteblir

Avtalsförhandlingar pågår, men löneökningarna väntas bli små. Hur kan chefen motivera sina medarbetare om belöningen i lönekuvertet uteblir? Chefs experter svarar.
Collage av kvinna i beige jacka som blivit uppsagd/bild från hotellrum
Karriär

Över 100 000 människor varslade under coronakrisen

Över 100 000 personer har nu varslats om uppsägning sedan början av mars i år, rapporterar Arbetsförmedlingen. Allra flest varsel har skett inom hotell- och restaurangbranschen.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, intervjuas av Cissi Elwin, vd och chefredaktör på Chef
Karriär

Arbetsförmedlingens generaldirektör: ”Mitt jobb är att röja hinder”

Från ett exceptionellt svårt läge – rakt in i en global pandemi. Maria Mindhammars första tid som generaldirektör för Arbetsförmedlingen har helt saknat krockkuddar.