Därför ska du satsa på klimat-nudging

Nej – dina medarbetare vill inte ha mer förbud på jobbet. Ska du som chef lyckas med klimatarbetet måste du göra det spännande. ”Plocka den lägst hängande frukten först,” säger Maria Soxbo, en av författarna till nya boken ’Gör skillnad – från klimatångest till handlingskraft.’

Hållbarhet
Publicerad
Nudging är ett effektivt sätt för att lyckas med beteendeförändringar.

Det började som ett Instagramkonto efter FN:s klimatrapport förra hösten. Idag har Klimatklubben över 18 000 medlemmar på Facebook där medlemmarna diskuterar och  delar med sig av tips, och lokala klubbar har poppat upp runtom i landet.

Nu har grundarna Maria Soxbo, Emma Sundh och Johanna Nilsson kommit ut med boken ”Gör skillnad – från klimatångest till handlingskraft”, där de ger tips på klimatvänliga åtgärder för alla delar av livet – även arbetslivet. Chef ställde några frågor till Maria Soxbo för att få svar på var du kan börja som chef.

Hur ska man prata om klimatförbättringar på jobbet?

”Ur chefsvinkel får man försöka införa det som något nytt och positivt på arbetsplatsen. Vi i Klimatklubben pratar ju ofta om att det är mycket bättre med morötter än med piskor, motivation är en bra drivkraft helt enkelt. Få vill ha det sämre, tråkigare och mer förbud. Om man ska börja med hållbarhetsarbete – vinkla det så att det känns spännande för de som det rör. Involvera hela personalen, låt dem lämna förslag på förbättringar, what’s in it for them? Kanske något så enkelt som en sopplunch med inspirationsdragning? Det ger ju ett mervärde för anställda, att höja kunskapsnivån.”

Hur pratar man med de som inte ser klimatproblematiken?

”Så länge det inte är någon i en beslutfattande position som man måste ha med sig – varför inte börja med någon annan? Plocka den lägst hängande frukten först och se till att få backup, att det är några som stöder den linje du driver. Vi är flockdjur. När många är engagerade och driver på är det svårt för klimatförnekare att benhårt vägra att delta.”

”Lite får man behandla hållbarhetsarbete som en ren hygienfaktor nuförtiden. Den krassa verkligheten är ju att företag måste ställa om, lagar kommer skärpas de närmaste tio åren och det kommer ske stora förändringar. Man kommer inte att vara konkurrenskraftig om man inte är med.”

Hur inför man förändringar utan att folk suckar och himlar med ögonen?

”En sak som är extra viktig när man är chef är att man själv föregår med gott exempel. Det går ju inte att flyga till möten och ta bilen till jobbet om man uppmuntrar andra att ta tåget och cykla.”

Hur viktig är chefen när det handlar om nudging och normer?

”Vi tillbringar mycket tid på jobbet, så det är väldigt viktigt – det som sätts eller förändras på arbetsplatsen är det man tar med sig hem. Engagemang kan visserligen komma från olika håll, det kan ju också vara en kollega som visar vägen. Men man påverkar många människor som chef. Och kanske också kan bestämma att nu är det vegetarisk mat som gäller på våra konferenser.”

”Nudging är ett bra verktyg just för att vi inte går igång på förbud. Plötsligt har det bara smugit sig in bättre källsortering på jobbet. Det kanske inte ens ska finnas vanlig soptunna längre? Det kan vara svårt att sätta källsortering i ett skåp en bit bort om det står en vanlig soptunna där den alltid har stått.”

”Man ska inte tänka: ’det spelar ingen roll vad lilla jag gör.’ Allt man gör räknas. Leder man ett stort företag är det såklart svårt att göra drastiska förändringar, som att vända en atlantångare ungefär. Men lyckas man gör det å andra sidan stor skillnad. Det är en anledning att inte ge upp utan fortsätta ställas om.”

Det kan du göra för klimatet som:

Arbetsledare:

”Trigga igång ett engagemang kan man göra oavsett beslutsnivå. Involvera personalen, be dem själva komma med förslag, göra någon form av utmaning. Jag hörde om en chef som lät alla anställda göra två klimatkalkyler med ett halvårs mellanrum, där den som sänkte sin klimatpåverkan mest vann. Viktigt att arbetsledaren själv deltar.”

Chef på avdelningsnivå:

”Testa att använda klimatåtgärder i en slags teambuildingfunktion, beroende på företag – man kanske kan utmana en annan avdelning och på så vis sammansvetsa sin egen. Sätt upp mål, firar när de nås. Det skapar stolthet och känsla av att man är framtidsinriktade. ”

VD:

”Här blir vi i Klimatklubben lätt drastiska och pratar gärna om att våga ifrågasätta affärsmodellen. Kommer den ha en plats om 20 år i ett fossilfritt cirkulärt samhälle? Om det inte känns som att den kommer ha det är det dags att börja skruva. Producerar man kläder kanske man ska införa second hand och uthyrning. Man måste bygga från grunden istället för att plåstra och lappa på toppen. Vad man absolut inte ska göra är att tillsätta en hållbarhetschef och sen tro att det är klappat och klart. Klimatarbetet måste genomsyra alla roller – från vd till receptionist.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden