karriara
Illustration: Johanna Gustavsson

Därför kan en mentor på jobbet minska psykisk ohälsa

Det finns flera positiva effekter av att ha en mentor på eller utanför din arbetsplats, visar en ny studie.

Att stödja och vägleda yngre kolleger kan leda till mindre oro och psykisk ohälsa. Inte bara hos de unga adepterna utan även hos mentorerna. Det visar en ny studie vid Cambridge Judge ­Business School, utförd på en engelsk polisstyrka. Att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet fick mentorerna att uppleva jobbet som mer belönande.

”Mentorsrelationer ger mentorerna en unik kontext att diskutera och normalisera sina egna farhågor i, att dela idéer om ledarskapvåndan och hitta större mening i sitt jobb”, konkluderar studien som pub­licerats i Journal of Vocational Behavior.

Mentor låter kanske lite svårt och märkvärdigt. Hur knyter man egentligen kontakt med en sådan person?

Våga fråga, tipsar Charlotta Wikström, författare till boken Vinnande mentorskap. Även de högst uppsatta och mest upptagna blir ofta smickrade över en förfrågan, och röjer förvånansvärt gärna undan i almanackan för en chans att ideellt agera bollplank för yngre förmågor. Motigt och pinsamt att be om hjälp? Det får man försöka strunta i.

”Vad jag ser, efter att ha varit verksam i näringslivet under alla dessa år, är att folk som varit med ett tag mer än gärna ställer upp i en mentorsroll. De har gjort sin karriär, vet vad de kan, behöver inte profilera sig så mycket längre – och tycker det är förbaskat kul att hjälpa de yngre, att ge lite tillbaka. Så känner jag själv, och så vågar jag påstå att alla mentorer tycker.”

Närmast till hands är att tillfråga någon förebild som redan finns någorlunda i närheten. En mer erfaren kollega, en bekant du respekterar, en bekants bekant eller kanske en släkting som verkar i en yrkesroll som går att relatera till. Inventera ditt nätverk. Och om nätverket är skralt, får du försöka vidga sökcirklarna.

Två personer, varav en ska börja vara mentor åt den andra

Läs också: 3 tips: Så här skaffar du en mentor

Relaterade artiklar

En person som ser mycket trött ut hänger över en dator. En klocka syns till höger i bilden.
Hälsa

Livsfarligt jobba mer än 55 timmar

Att jobba mer än 55 timmar i veckan är inte bara ohälsosamt. Det kan i själva verket ta livet av dig.

Visa hjärta som chef. Petra Spranger, HR-chef på Fastighets AB Balder, vill visa empati och omsorg om medarbetare – både på jobbet och privat. Foto: Anna Rehnberg
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Får friskare medarbetare – med empatiskt ledarskap

”Vi vill kunna stötta medarbetare när det händer något i privatlivet”, säger HR-chef Petra Sprangers på fastighetsbolaget Balder. Där har empatiskt ledarskap, med fokus på hela hälsan, blivit en nyckel till engagerade medarbetare.

undersokningchefersarbetsbordakvall
Hälsa

Chefs undersökning: Chefer jobbar mer under pandemin

Arbetsbördan har ökat under pandemin. Det uppger en majoritet, 64 procent, av cheferna i Chefs undersökning.
Johnny Warström sitter på en soffkant.
Arbetsmiljö

Här är företaget där ingen får jobba mer än 40 timmar per vecka

På Mentimeter får ingen av medarbetarna under några omständigheter jobba mer än 40 timmar i veckan. ”Det får oss att prioritera smartare”, säger Johnny Warström, vd.
Klocka och arbetsplats med sex timmars arbetsdag
Arbetsmiljö

Varannan: Vi klarar åtta timmars arbete på sex timmar

55 procent av de svarande vill införa sex timmars arbetsdag, visar en Sifo-undersökning. Dessutom menar varannan att de skulle få lika mycket gjort på sex timmar som på åtta.
cb-content-focus
Arbetsmiljö

Chefer som kan fokusera är framtidens vinnare

Känner du att livet innehåller för många distraktioner? Forskning visar tydligt att förmågan till fokuserad uppmärksamhet är en stor konkurrensfördel både på jobbet och i livet i stort. Samtidigt har vår förmåga att fokusera aldrig varit så utsatt för prövningar som nu. 
I år kan arbetsgivare vara extra generösa vid jul, tipsar Helena Törnell på Delicard. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Delicard

Därför blir årets företagsjulklapp extra generös

Mycket pekar mot att det blir en generös jul på svenska arbetsplatser i år. Med rekordutrymme för skattefria julgåvor kan arbetsgivare slå på stort. ”Vi hjälper chefen att bli tomtehjälte”, säger Helena Törnell på Delicard.
En person med långt hår som står framför en mängd klockor
Hälsa

5 strategier – när allt bara är för mycket

Det är lätt att känna sig överväldigad när komplicerade uppgifter och olika åtaganden sköljer över en i ett aldrig sinande flöde. Såhär handskas du med känslan av att inte räcka till.