Cissi Elwin

Cissi Elwin: Aldrig har behovet av goda ledare varit så stort som nu

I en krönika om coronakrisen skriver Cissi Elwin om vad läget ställer för krav på chefer just nu. ”Det är en balansgång alla chefer går nu. Behovet av svar och förklaringar, när sanningen faktiskt är att ingen vet.”

Har skrivit så mycket om att leda i tuffa och osäkra tider när omvärlden förändras så snabbt. Men det är nu vi verkligen sätts på prov. Det är nu alla chefer måste våga fatta beslut utan tillräckliga underlag. Och det är nu vi måste orka stå emot en ökande masshysteri.

Jag fick fatta ett jäkligt tungt beslut i tisdags. I ett år har vi på Chef arbetat med Chefgalan där vi utser årets bästa chefer och ger dem pris under en eftermiddag och kväll på Grand Hôtel. Det gör vi för att vi vet att bra chefer gör stor skillnad, både direkt för sina medarbetare och för samhället i stort. Vi har aldrig varit i så stort behov av goda ledare som just nu. Deras exempel måste spridas och de har alla mycket att lära ut.

Därför kändes det så svårt att ställa in alltihopa dagen innan. 15 finalister som väntat sen i december, 50 personer i jurygrupperna som lagt ner massor av tid, ett researchbolag som jobbat hela hösten, toppchefer som varit inbokade som scengäster sen många månader tillbaka, engagerade medarrangörer som bjudit in en massa gäster och en publik på 380 personer. Och redaktör och eventpersonal på Chef som satsat stenhårt på att göra kvällen oförglömlig.

 

dahl21

Läs också: Experten: ”Viktigt att chefen kan lugna medarbetare”

Men det hade gnagt i min mage i flera dagar, i takt med att coronakrisen trappades upp timme för timme. Inga beslut om att förbjuda sammankomster kom. Men på eftermiddagens presskonferens trappades risknivån för smitta upp till en femma. Då kände vi gemensamt att det inte gick. Tillsammans med våra medarrangörer fattade vi beslutet att ställa in.

Vi samlades i vårt största konferensrum. Alla som var på plats på kontoret erbjöd sig att hjälpa till. Vårt eventgäng som in i det sista slagit in gåvor i cellofan och dirigerat bud och förberett scenproduktionen ställde blixtsnabbt om och började kontakta alla inblandade i tur och ordning.

Reportrar, redaktörer, marknadsförare skrev material till webben, pressreleaser och började förbereda filmer och artiklar för en digital prisutdelning istället.

 

sahanterararbetsgivarna

Läs också: Så hanterar arbetsgivarna coronakrisen

Vi var 9 personer och jobbade till sent på kvällen. Jag kände en sån enorm kärlek och respekt för alla som helt osjälviskt och med gott humör gjorde allt de kunde. Krislägen kan plocka fram de allra bästa sidorna i oss. Också.

Men det är en balansgång alla chefer går nu. Att hantera alla de olika reaktioner som kommer upp. Rädsla, oro, förvirring. Behovet av svar och förklaringar, när sanningen faktiskt är att ingen vet just nu. Ska man stänga kontoret eller inte? Ska man genomföra möten med färre antal deltagare? Ska man gå i linje med de rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten och regeringen?

Många tycker Sverige är för mesiga, att restriktionerna borde vara tuffare. Att vi borde stänga ner, som Norge och Danmark och många andra länder gjort. Men jag tror att det är farligt om vi slutar tro på att det finns experter som rimligen vet mer än vi. Och att det kan bli riktigt farligt om vi alla bara ger oss hän åt våra katastroftankar.

 

Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin

Läs också: Linkedin-chefens 11 tips: Så lyckas du med möten på distans – i coronatider

Kände mig lite som en flygvärdinna på kontoret igår. När jag tittade ner i min telefon och läste ett mess frågade en medarbetare oroligt vad det var. Jag vet ju själv hur jag som är lite flygrädd ängsligt tittar på flygvärdinnorna så fort det blir turbulent. Om de ler eller sitter och småsnackar med varandra blir jag lugn.

Det är ansvarsfullt och självklart att på alla sätt förhindra smittspridning, men det är också superviktigt just nu att som chef inte bidra till allt för mycket oro. Att stå lite trygg och stadig. Att ta ett ögonblick att samla sig och inte ta för snabba beslut. Men att samtidigt ha stor respekt för allas känslor och vara så generös man kan med möjligheter att jobba hemma för dem som kan.

Balansera. Det är det vi måste göra. Och anpassa oss så fort läget förändras, vilket det just nu gör hela tiden. Här på Chef.se samlar vi massor av bra info och hjälp till dig som ledare – se länkarna i den här artikeln till exempel.

corona

Läs också: Coronaviruset – så agerar du som chef

Relaterade artiklar

Bild på Chefs chefredaktör Nisha Besara.
Krönikor

Nisha Besara: "Allt börjar inte från noll"

I sin första krönika skriver Chefs nya Chefredaktör Nisha Besara om hur hon ser på den roll hon nu tar sig an. ”När jag klev in i den här rollen för några veckor sedan så började allt inte från noll helt enkelt – det finns en hel historia att ta hänsyn till. Jag har aldrig riktigt förstått mig på chefer som tror att de omedelbart vet bäst”.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Per Grankvist.
Krönikor

Per Grankvist: ”Drivs du av lust eller Luther?”

”Insikten av att jag bärs framåt av min nyfikenhet var så stark att jag efter det känt ett släktskap med alla som beskriver att de mött Gud. Min vetgirighet är samtidigt både min välsignelse och min förbannelse”, skriver Per Grankvist i en krönika.

Linda Waxin.
Krönikor

Linda Waxin: ”Tack och förlåt!”

Att vara chef är att råda över resultat, men mest av allt är det att rodda med människor. En god idé efter ett helt år som chef brukar därför ofta vara att begrunda ett förlåt, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.

Per Grankvist.
Krönikor

Per Grankvist: ”Hur mycket Napoleon är du?”

Jag har lärt mig att den bästa metoden är att se samarbete som en process, inte en attityd. Vissa delar av processen är öppna, andra är stängda. En chef måste vara vara tydlig med när man välkomnar inspel och när man inte gör det, skriver Per Grankvist i sin nya krönika.

Cissi Elwin.
Krönikor

Cissi Elwin: ”Mer kärlek åt chefen!”

”Är det Netflix fel att chefer inte ligger? Efter en lång dag av jobb och familjebestyr är det så enkelt att sätta sig i soffan och bli underhållen av fantastiskt berättade historier. Vi låter oss matas och dåsar bort medan våra verkliga relationer sakta tynar av”, skriver Chefs Cissi Elwin i en krönika.

Louise Wohrne utvecklas som hållbar ledare hos BillerudKorsnäs. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + BillerudKorsnäs

Hon förändrar världen på jobbet

På BillerudKorsnäs är inte bara produkterna hållbara utan även deras ledare. Men vad innebär det i praktiken? ”För mig betyder det att jag får verktygen för att utveckla både mig själv och medarbetarna och att jag bidrar till en bättre värld”, säger Louise Wohrne, Director Sustainability och Public Affairs, på BillerudKorsnäs.
linda_waxin_kronikor-768x432-2
Krönikor

Linda Waxin: ”Vem har aldrig gjort sig skyldig till destruktivt ledarskap?”

”Jag tror att ingen av oss chefer skulle kunna säga att vi inte, i korta glimtar eller längre svackor, gjort oss skyldiga till varierande grad av destruktivt ledarskap”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.