Chefens arbetsmiljöansvar tydliggörs – vid årsskiftet
Nya regler skruvar ner kraven på jobbsituationen i hemmet.
Distansarbetet exploderar under coronakrisen, men långt ifrån alla chefer har koll på sitt arbetsmiljöansvar när medarbetarna tar jobbet med sig hem. Två femtedelar av cheferna vet bara delvis, i liten grad eller inte alls hur långt arbetsmiljöansvaret sträcker sig vid distans- eller hemarbete, visar Chefs undersökning. Från och med årsskiftet ska emellertid både ansvar och definitioner bli tydligare. Arbetsmiljöverkets viktiga föreskrift Arbetsplatsens utformning börjar då gälla i en ny och omarbetad version.
Precis som tidigare hålls svenska arbetsgivare ansvariga för att medarbetarna inte blir sjuka eller skadade i jobbet, och måste enligt arbetsmiljölagen samverka med medarbetarna för att säkerställa en god arbetsmiljö även när jobbet sker hemifrån.
En tydlig förändring blir samtidigt att föreskriftens inflytande över arbetsmiljön vid hemarbete begränsas, förklarar Ewa Krynicka Storskog som är arkitekt och handläggare vid Arbetsmiljöverket.
”Vi kan exempelvis inte kräva att man bygger om eller gör andra liknande förändringar i en bostad. Det är svårt för arbetsgivare att ställa krav på utformning i miljöer som de inte råder över, inte är rättsligt kapabla att bestämma över, som exempelvis bostäders utformning. Sådana regler blir verkningslösa”, säger Ewa Krynicka Storskog och menar att den nya skrivningen är mer realistisk än vad som gällt tidigare:
”Det är en anpassning till den rådande verkligheten och praktiska förutsättningar.”