Chefens arbetsmiljöansvar tydliggörs – vid årsskiftet

Nya regler skruvar ner kraven på jobbsituationen i hemmet.

Arbetsmiljö
Publicerad

Vad

Definitionerna för vad som gäller vid hemarbete skärps.

Nytta

”En anpassning till den rådande verkligheten.”
Hemma-kontor

Distansarbetet exploderar under corona­krisen, men långt ifrån alla chefer har koll på sitt arbetsmiljöansvar när medarbetarna tar jobbet med sig hem. Två femtedelar av cheferna vet bara delvis, i liten grad eller inte alls hur långt arbetsmiljöansvaret sträcker sig vid distans- eller hemarbete, visar Chefs undersökning. Från och med årsskiftet ska emellertid både ansvar och definitioner bli tydligare. Arbetsmiljöverkets viktiga föreskrift Arbetsplatsens utformning börjar då gälla i en ny och omarbetad version.

Precis som tidigare hålls svenska arbetsgivare ansvariga för att medarbetarna inte blir sjuka eller skadade i jobbet, och måste enligt arbetsmiljölagen samverka med medarbetarna för att säkerställa en god arbetsmiljö även när jobbet sker hemifrån.

En tydlig förändring blir samtidigt att föreskriftens inflytande över arbetsmiljön vid hemarbete begränsas, förklarar Ewa Krynicka Storskog som är arkitekt och handläggare vid Arbetsmiljöverket.

”Vi kan exempelvis inte kräva att man bygger om eller gör andra liknande förändringar i en bostad. Det är svårt för arbetsgivare att ställa krav på utformning i miljöer som de inte råder över, inte är rättsligt kapabla att bestämma över, som exempelvis bostäders utformning. Sådana regler blir verkningslösa”, säger Ewa Krynicka Storskog och menar att den nya skrivningen är mer realistisk än vad som gällt tidigare:

”Det är en anpassning till den rådande verkligheten och praktiska förutsättningar.”

Utöver rena ombyggnader, som ändå bara svårligen gått att få till i praktiken, innebär den nya föreskriften att arbetsgivarnas formella ansvar för sådant som ventilation och belysning i människors hemmakontor inte blir lika omfattande som tidigare. Ewa Krynicka Storskog framhåller samtidigt att arbetsgivarnas ansvar vid distansarbete fortfarande är stort, och pekar bland annat på de statliga regelverken för dagsljus, ergonomi och bildskärmsarbete.

”För att få till en hälsosam arbetssituation i hemmet krävs ett gott samarbete och en regelbunden dialog mellan chef och medarbetare, men det ligger även på arbetstagaren att själv uppmärksamma risker”, säger hon.

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden