Chefen blev shaman – nu coachar han företagsledare

personlig utveckling I brytpunkten mellan digital högteknologi och andlig utveckling ligger framtidens samhälle. ”Den mentala ohälsan är ett tydligt tecken på att vi behöver förändring”, säger Nils von Heijne.

Karriär
Publicerad
Nils von Heijne. Foto: Viktor Gårdsäter

Nils von Heijne har alltid legat i frontlinjen. 

Han var rekordung global digital kommunikationschef på Electrolux vid 26 års ålder. 2004 startade han Nordens första sociala medier-reklambyrå som han drev i nästan tio års tid. Han har lett det digitala kommunikationsteamet bakom Avicii och startat ett 20-tal bolag. 

Två år i rad har han blivit listad som en av tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 år av Dagens industri.  

I dag titulerar han sig shaman, efter att i flera års tid gått i lära hos en shaman från den brasilianska ursprungsbefolkningen. 

Samtidigt sitter han i Stockholms Innovationsprisjury, jobbar som coach och mentor åt företagsledare och Ingenjörsvetenskapsakademiens forskare. 

Han driver fortfarande bolag. Men han gör det på ett hälsosamt sätt för att värna om balans, jorden och människorna. 

”Jag har plockat upp ritualer, ceremonier och kunskap hos ursprungsbefolkningar och kopplat ihop det med det högteknologiska samhället och utvecklat ett medvetet hållbart entreprenörskap.” 

Som coach och shaman vägleder han personer och företag som vill utforska sig själva och göra en inre resa. 

I det shamanska förhållningssätt han använder i sitt ledar- och entreprenörskap, jobbar han utifrån tre olika aspekter. 

Den första handlar om ett djupt lyssnande, från fler nivåer än via öronen.  

Nils von Heijne. Foto: Viktor Gårdsäter

”När vi som team och tillsammans med olika kunder skapar saker, lyssnar jag i mig själv – till tankar, känslor, förnimmelser, till det som finns mellan mig och andra människor bortom orden, och till hela min upplevelse av omvärlden. Jag har dessutom en intuitiv förmåga att läsa människors kroppar vilket ger mig ytterligare information om till exempel blockeringar.” 

Den andra är att hedra livet och naturen. I företagandet blir det att hedra alla som han samarbetar med – att inte endast alstra pengar och resurser till själv, utan även försöka stötta varje individs livsväg.

Det handlar också om att hedra naturen.  

”Jag tänker på hur mitt bolag kan bidra till vårt välbefinnande sju generationer framåt i tiden”, säger Nils von Heijne. 

Den sista aspekten är att balansera olika perspektiv i företagskulturen. Nils von Heijne tar balansen mellan maskulin och feminin energi som exempel. Och då avser han inte bara fördelningen mellan män och kvinnor.  

”De flesta roller är skapade i en maskulin kultur. Hur ser ett arbetssätt ut om det i stället görs ur ett kvinnligt perspektiv? Likaså balansen i det resultat som mäts, att inte enbart mäta i ekonomiska termer utan även mäta hur det man gör bidrar till hela ekosystemet.” 

Nils von Heijne förordar ett övergripande skifte till ’varför’ och ’hur’ i stället för dagens fokus på ’vad’ och ’vem’.

”Den inre utvecklingsresan handlar förstås om att individen ska förstå sig själv och läka sig själv, men det är först när det sker på kollektiva nivåer som vi verkligen åstadkommer en förändring.” 

Han är precis hemkommen från en stor internationell konferens, Pawa Paris, som samlar entreprenörer och andra medvetna företagsledare som vill återupptäcka urgammal visdom och utforska nya tekniker som erbjuder en bredare och rikare syn på verkligheten. Och i oktober lanserades hans bok, 42 – a simple guide to explore and live your life.

Han inledde denna andliga förändringsresa 2014. Då tog han beslutet att sälja sin del av den sociala medier-byrån Pronto. 

”Det var en svår process att släppa taget om min identitet. Jag hade blivit ett med bolaget och bilden av mig själv som digitalkommunikationsentreprenör. Men det var också svårt att släppa alla fantastiska kolleger.” 

”Jag ser en fantastisk framtid, men jag ser också förfallet.”

Beslutet kom från två håll, menar han. Det första kommer ur den förändringskraft som finns i alla människor, organisationer, samhällen. Att man ständigt är lockad att göra något nytt. Det andra handlade om pressen och tyngden i att vara ansvarig för 20 anställda och behöva dra in minst en miljon kronor i månaden i uppdrag. 

”Det var inte lustfyllt längre, bara tungt.” 

”Efter ett antal worst-case-scenarier kom jag fram till att om allt går åt skogen flyttar jag hem till mina föräldrar i Bromma. Det var så illa det kunde gå. Min rädsla var helt omotiverad.” 

Han gick igenom sitt nätverk på Linkedin och kom fram till att om han drack minst tre koppar kaffe varje dag med olika personer i sitt nätverk skulle han hitta nya ingångar till jobb.  

Men direkt efter att han hoppat av blev han i stället headhuntad som konsult till At Night Management för att jobba med Aviciis digitala strategi. Konsultlivet möjliggjorde att han kunde fortsätta sitt utforskande.  

Han är övertygad om att den förändring han börjat se kommer att fortsätta.  

”Det är i brytpunkten mellan högteknologi och personlig utveckling som nästa paradigm i samhället kommer att skapas. Jag ser en fantastisk framtid, men jag ser också förfallet. Denna pandemi av mental ohälsa är ett tydligt tecken på att vi behöver förändring. Som företag, individ och samhälle.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden