Chef testar Mats Jansson

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Kännarna lyfte på ögonbrynen när det blev känt att Mats Jansson vintern 2005 skulle lämna vd-stolen på börsnoterade Axfood för att bli vd för det anonyma Axel Johnsson AB.

LÄS MER: Fler Cheftester

Ett steg uppåt i Johnsonkoncernen, visst, men knappast ett jobb för den utåtriktade Mats Jansson. Han behöver publik för att komma till sin rätt.

Mycket riktigt – Mats Jansson hade nätt och jämt hunnit ställa in höjden på vd-stolen hos Axel Johnson AB förrän han lämnade den. Och den här gången var det ingen reträttpost som väntade. Nej, Mats Jansson hade tackat ja till att bli vd för SAS från den 1 januari 2007. Rätt in i hetluften, med andra ord.

Förvåningen bland hans gamla kolleger gällde därför inte det nya jobbet, utan att det gick så fort.
»Jag tror nog att Antonia och Göran är ganska irriterade«, säger en av dem. »De trodde ju att Mats var ’en av dem’, och så stack han bara. Han är knappast välkommen tillbaka till den här sfären.«

Antonia Ax:son Johnson är huvudägare och styrelseordförande för Axel Johnson AB och Göran Ennerfelt återinträdde som vd när Mats Jansson tog sin … eeh … Mats ur skolan.

Ingen tvivlar dock på att Mats Jansson gjorde rätt när han valde att gå till det stora flygbolaget.
»Att vara vd för SAS kommer att passa Mats alldeles utmärkt«, kommenterar en tidigare medarbetare. »Han trivs bäst när han får vara operativ och gillar att stå i strålkastarskenet. Det är två talanger som han kommer att få stor användning för på SAS.«

LÄS MER: Mats Jansson älskar att synas

LÄS MER: Tar över efter Mats Jansson

Mats Jansson föddes i Bergslags­idyllen Kolsva. Efter gymnasiet läste han vid Örebro högskola. Tanken var att bli lärare, men eftersom det då rådde överskott på lärare ordnade pappa så att sonen Mats i stället kom in på Ica.

Unge Mats visade framfötterna och så småningom blev han chef för Ica i Värmland. Sedan dess har han varit konsumentmarknaden trogen: Bilia, det finska konfektyrföretaget Fazer, matkedjan Axfood och nu SAS.
Parallellt med chefskarriären har han bildat familj och tillsammans med hustrun fostrat fyra döttrar. Han beskrivs som öppen och lätt att umgås med.

Mats Jansson besitter stor social kompetens, har lätt för namn, hälsar på alla i rummet och dunkar gärna i ryggen.
»Mats bjuder på sig själv och berättar gärna vad som har hänt sedan sist«, skvallrar en medarbetare.

»Men när han har börjat prata, då fortsätter han.«
»Ja, det kan bli lite mycket ibland«, instämmer en annan, som bland annat minns en fuktskada i det janssonska hemmet, vars åtgärdande växte till en angelägenhet för många på kontoret.

Mats Jansson är extremt inriktad på att leverera, som det så vackert heter numera när verksamheter visar vinst. Det gör honom till en vd i ägarnas smak, medan vissa medarbetare har haft svårare att acceptera hans förkärlek för siffror. Aktieägarvärde och resultat är de vackraste ord han vet. (Vid sidan av »familj«, vilket vi återkommer till.)

»Mats är hårt fokuserad på resultatet, men jag tycker det är en styrka att ha en chef som börjar med slutet, alltså målet«, säger en medarbetare. »Det ger en tydlighet i ledarskapet som många kan ta lärdom av.«
»Jag fäste mig vid att Mats var så väldigt målinriktad. Det var raka puckar som gällde, men han gav också stor frihet och stöttade bra«, minns en annan.

Flyget är en bransch som fått ta mycket stryk de senaste åren och SAS är inget undantag. Sparpaketen har stått som spön i backen de senaste åren och har genomdrivits trots strejker och högljudda protester från anställda. Mats Jansson kommer inte att få någon lätt uppgift.
»Han var rätt bra på att driva igenom sparpaket på Axfood också«, säger en medarbetare. »Vi tyckte ibland att det blev lite väl mycket fokus på personalkostnader. Det måste väl finnas något annat att spara in på?«

Oavsett vad som väntar de SAS-anställda kan de vara säkra på en sak. Ingen kommer att behöva tveka om vad Mats Jansson vill när han har bestämt sig. Tydlighet och raka besked är två återkommande uttryck när man ska beskriva hans ledarstil.

»Den där tydligheten kan säkert uppfattas som att han är brysk, men inget kan vara mer fel«, säger en medarbetare. »Mats skiljer alltid på sak och person, det är därför han kan vara så osentimental om någon inte presterar det han hade förväntat sig. Den personen får helt enkelt ett annat jobb, det är inte mer med det.«

»Han har väl inte gått UD:s diplomatkurs, direkt”, instämmer en annan. När han kritiserar gör han det på ett sätt som stämmer med hans person: rakt och tydligt.«

Som koncernchef på SAS kommer Mats Jansson att tampas med en komplicerad organisation som till råga på allt har statliga ägare i tre nordiska länder, vart och ett med sin politiska agenda. SAS står dessutom högt på listan över statliga bolag som den svenska regeringen tänker sälja. Något som man föreställer sig kräver en diplomat av högst klass.
Eller?
»Nej, jag tror det är tvärtom«, säger en. »I en sådan organisation kommer Mats Janssons raka ledarstil till sin rätt. När alla virrar runt behåller han stenhårt sitt fokus. Inget flum där, inte.«

»Det var likadant när han kom till Axfood«, erinrar sig en. »Det var inte någon lätt match att få den organisationen att fungera som den såg ut då, även om det var i en mindre skala.«

Andra erinrar sig en chef som ibland kunde visa mer temperament än nödvändigt, även om han har lugnat ner sig på senare år.
»Mats kunde bli tvärförbannad och visst fick han ett och annat utbrott när saker och ting inte gick hans väg«, berättar en medarbetare från de första stormiga åren.
»Ibland fick medarbetare gå in och dämpa honom«, minns en annan.

Detta medförde att Mats Jansson automatiskt omgavs av en viss respekt. De som tänkte argumentera mot honom fick vara noga med taktiken.
»Ska man kritisera honom bör det göras mellan fyra ögon. Mats gillar inte att förlora inför ett stort forum, men vem gör å andra sidan det?« säger en tidigare medarbetare.

För att få igenom sitt förslag gällde det att vara prestigelös.
»Det hände att någon presenterade en idé som förkastades. Sedan gick det inte lång tid förrän den dök upp igen, fast som hans eget förslag«, berättar en luttrad medarbetare.
»Fast på den punkten skiljer han sig inte från andra män«, instämmer en kvinna som känner igen sig i maktspelet.

Det betyder inte att Mats Jansson är självtillräcklig och inte bryr sig om vad andra har att säga. Han har ett stort, lyssnande öra, vilket många vittnar om. Men …
»… sen blir det som han vill i alla fall! När Mats har fått en idé i huvudet är det näst intill omöjligt att få honom att ändra sig.«

Med Mats Jansson är det nämligen som med så många andra höga chefer. Han dominerar omgivningen så totalt att det kan vara svårt att göra sig gällande för den som håller en lägre profil.

Han är också en skicklig talare, vilket många deltagare från olika chefsträffar vill vittna om. När Mats Jansson står i talarstolen är det lätt att ryckas med.
»Han är en entusiasmerande visionär och det är kul att lyssna till honom«, säger en. »Man gick upprymd därifrån.«

Frågan är vad en sådan ledare skulle göra som undanskymd vd för ett visserligen stort men ack så anonymt bolag som Axel Johnson AB?
»Mats är något av en streber och vill ha lite action, så han blev säkert överlycklig när SAS hörde av sig när han gick och hade tråkigt på Villagatan.«

Villagatan är en av de mer förnämt avskilda gatorna på Östermalm i Stockholm. Där ligger Axel Johnson AB:s huvudkontor.
På SAS väntar nu arbetet med att sätta ihop en ledningsgrupp. Här är ett par tips från tidigare medarbetare till dem som känner sig kallade:
»Mats är en stark person och upplevs av många som dominant. Därför behöver han omge sig av andra starka personer som kan bjuda motstånd«, säger en.

»Han arbetar mycket målmedvetet också när han utser sin ledningsgrupp«, rapporterar en iakttagare. »Han är oerhört stolt när han berättar hur han har fått ihop en ledning och har ganska god människokännedom.«
Möten under Mats Janssons ledning brukar vara ganska avslappnade tillställningar. Men det råder aldrig några tvivel om vem som är huvudpersonen.
»Mats är skicklig på att skapa en trivsam stämning och är absolut ingen paragrafryttare. Men när det ska tas beslut är det hans vilja som gäller. Konsensus är ett ord han inte kan stava till.«

Skulle det ändå uppstå diskussion under ett möte kommer Mats Jansson förmodligen inte att delta aktivt.
Då bläddrar han i sin almanacka eller markerar på annat sätt att det här tänker han inte lägga sig i, väl medveten om att det i alla fall blir som han vill.

Eller kanske han rentav tar upp mobilen och ringer hem. Det händer nämligen flera gånger om dagen. Telefonsamtalen mellan pappa börs-vd:n och den övriga familjen är minst sagt täta.
Få är nämligen så familjekära som Mats Jansson.

Fotnot: Artikeln publicerades för första gången i Chef nr 2 2007

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden