Chef testar Filippa Knutsson

In kommer företagets kreativa ledare, Filippa Knutsson, som så ofta för sent till mötet. Hon börjar med att gå och göra sig en kopp te.
»God save Filippa K«, säger medarbetarna.

Den frasen brukar inleda interna möten.
Som inspiratör och visionär framstår Filippa Knutsson som oklanderlig. Här höjs hon till skyarna, till och med av sina värsta kritiker. Även egenskaper som dynamisk, engagerad och målmedveten, tycks alla skriva under på. Faktum är att detta upprepas som ett mantra av så gott som alla som Chef har talat med.

När superlativen slutar hagla växer en annan sida av modeimperiets Filippa K:s grundare, delägare och kreativa ledare fram – en dubbelbottnad bild där det visar sig att även de mest positiva omdömena har en baksida.

Filippa Knutsson, alias Filippa K, är motsatsernas kvinna, med status som en andlig ledare.
»Filippa är ingen som går obemärkt förbi. Hon kan röra upp både starka positiva och negativa känslor. Hon är definitivt ingen vanlig företagsledare«, säger en som arbetat med henne och som känner henne väl.
»Hon har absolut likheter med en andlig ledare. Hon får folk att göra det hon vill. Visst kan hon vara fantastisk, men lika ofta vill jag bara kräkas på henne. Jag känner ett slags hatkärlek. Det är påfrestande i längden«, säger en annan medarbetare.

Det är omöjligt att berätta om Filippa Knutssons ledarskap utan att komma in på känslor. Hon är företagets själ och varumärket personifierat, kvinnan med stort K, som i kreativ, karismatisk – och känslosam. För känslosam, känslostyrd och känslig, enligt somliga.
»Det är över huvud taget ett väldigt känsloladdat företag«, säger en före detta medarbetare.

En snabb återblick på företagets historia sätter känslorna i sitt sammanhang.

För det var just utifrån Filippa Knutssons egen känsla som företaget startade 1993. Hon kände en saknad i det rådande klädutbudet, ett behov hon ville fylla. De första plaggen skissades fram hemma vid köksbordet hos henne och dåvarande maken Patrik Kihlborg. Filippa Knutsson hade några år tidigare flyttat hem från London där hon växt upp med sin mamma, konstnärinnan Martina Clason. Tillbaka i Stockholm arbetade hon i pappa Lars Knutssons företag, modekedjan Gul & Blå.

Grundvärderingarna för konceptet var och är än i dag enkelhet, stil och kvalitet. Dessa ledord löper som en röd tråd genom företaget. Filippa Knutsson själv är i allra högsta grad kulturbärande. För att jobba här måste man förstå Filippa K-känslan.
»Allt vi gör bottnar i detta. Vi är inte bara här för att tjäna pengar. Det är mer än ett jobb, nästan som en livsfilosofi«, som en medarbetare uttrycker det.
»Hon styr mer med känslor än uttalade direktiv«, säger en annan.

Historien om Filippa K är till mångt och mycket en framgångssaga. Det som startade som ett entreprenörsprojekt omsätter i dag runt 300 miljoner kronor. Filippa Knutssons enkla basplagg och stilrena kläder säljs över hela världen. Hon har fått designpris, blivit utsedd till förebild för entreprenörer, rankats på listor för landets framtida ledare, sexigaste makthavare och starkaste varumärken.

Men insatserna har varit höga, liksom priset. För Filippa Knutssons personliga del har företaget överlevt ett äktenskap, ytterligare en separation och ett par års time-out för återhämtning. Många vittnar om att tiden då Filippa och Patrik Kihlborg skilde sig men fortsatte att driva företaget ihop var turbulent.

Flera betonar att det numera är en mänsklig arbetsplats, och att Filippa Knutsson är en förebild för balans i livet. Hennes intresse för självutveckling färgar av sig. De anställda får massage varje vecka och har tillgång till yoga på jobbet. Nyligen lanserades också ett nytt koncept med mer avslappnade kläder.
»Det är lite zen över henne«, säger en i branschen som följt henne under åren.

En tidigare medarbetare beskriver henne med orden »new age-stil«.
»Hon kan komma till jobbet i mysbyxor – av hennes eget märke förstås«, säger en annan.

Faktum är att många anställdatycks klä sig uteslutande i Filippa K-kollektionen – även privat. Flera utomstående som besökt huvudkontoret vittnar om en skara svartklädda, stilmedvetna medarbetare, majoriteten kvinnor, många unga.
»Strömlinjeformade«, säger en med god inblick.
»Vi brukar skämta lite om oss själva som ’sekten’«, säger en medarbetare.

Det finns en medveten rekryteringsstrategi att anställa unga personer som kan skolas in i företagets värderingar. Filippa Knutsson vill ha personer med rätt grundvärderingar. Kompetensen kan man alltid bygga på.
Lång livslängd gäller inte bara som motto för kollektionen. Det är i högsta grad en medarbetarfilosofi.
»Det tar tid att riktigt förstå Filippa K-andan. Därför vill hon bygga nedifrån. Men det är sårbart också. Ibland har det varit svårt att plocka in folk utifrån direkt på en nyckelposition«, säger en som sett det på nära håll.
De flesta stannar länge. Att ha arbetat åtta tio år är inget ovanligt. Fast det finns medarbetare som tycker att lite mer personalomsättning inte skulle skada.
»Det är mycket svågerpolitik och påklistrad familjekänsla. För att avancera måste Filippa gilla dig och du henne. Det räcker inte med att vara duktig«, säger en som lämnat företaget.

Bland dem som hyllar henne säger medarbetarna nästan ordagrant lika:
»Jag har aldrig jobbat på en mer fantastisk arbetsplats. Hon ger oss stort förtroende och lever man upp till det kan man verkligen växa och utvecklas.«

Andra, såväl nuvarande som före detta medarbetare, närmast fnyser åt dessa påståenden.
»Man ska säga att det är sååååå fantastiskt. Detta i sig förväntas man motiveras av.«
»Om man fogar sig i ledet är allt hur kul som helst. Men om man tycker annorlunda eller ifrågasätter blir man utfryst.«

Fram växer bilden av en hård-mjuk ledare. Å ena sidan omtänksam och icke-auktoritär. Å andra sidan krävande, näst intill kompromisslös med sin vilja att ha järnkoll. Ingenting får svärta ner varumärket.
»Hon är ödmjuk och behaglig, men absolut ingen mes«, som en medarbetare uttrycker det.

Själv har Filippa Knutsson berättat att en psykoterapeut en gång beskrivit henne som flickan som gick runt i en blomsterträdgård med ett maskingevär.
En till synes späd uppenbarelse som drar storlek small men som ledare definitivt är en XL.
»Hennes ord är lag«, säger en som samtidigt lovordar henne.
»Ingen kan ju vara mer Filippa K än hon«, förklarar en annan nära medarbetare.

Alla betonar att hon vet vad hon vill och ser till att det blir så. Men de flesta påtalar också uppenbara brister i hennes beslutsfattande och förmåga till kommunikation.
Hon river upp beslut lika snabbt som hon fattar dem. En del menar att hon har lätt för att bli påverkad av andra starka personer.
»Först kan hon verka bombsäker. I nästa stund är beslutet plötsligt ändrat. Det skapar frustration«, berättar en av många som drabbats.

Till på köpet brukar de nya beskeden ofta komma sent i en arbetsprocess.
»Hon var inte konstruktiv i sin feedback. Hon kunde säga saker i stil med: ’F-n vad det ser ut.’ Eller: ’Jag skäms för att sätta min etikett på detta.’ Om man inte förstod blev hon irriterad och sa: ’Gör bara som jag säger, det är mitt företag’«, säger en som lämnat företaget.

Det ska vara perfekt, ut till sista stygnet, vittnar många anställda om.
»Filippa blir aldrig nöjd«, säger en som arbetat nära henne.

Arbetet är krävande, men somliga menar att det är just det som sporrar.
»Man vill imponera på henne. Hon ser till att få fram det bästa ur en«, säger en anställd.

Medarbetarna upplever en stor frihet under ansvar och med tydliga avstämningar.
Många beskriver Filippa Knutssons förmåga att å ena sidan vara kreatör, å andra sidan ha affärssinne som unik. Flera menar dock att hon saknar förmåga att ta kritik från andra.
»Hon kan vara lite högmodig, lite för nöjd med sig själv«, som en i hennes närhet uttrycker det.
»Hon är som en bortskämd barnunge. Hon är van att få som hon vill, kosta vad det kosta vill«, menar en annan.

När det gäller konflikthantering är omdömena motsägelsefulla. En del uppfattar henne som en rättfram ledare. Andra beskriver en person som inte lever som hon lär – som inför personalen talar om vikten av öppenhet och ärlighet men som själv smiter undan av konflikträdsla. En källa som analyserat detta menar att Filippa Knutsson hanterar konflikter olika beroende på vem det handlar om.

»Hon är öppen och rak med de närmaste och dem på samma nivå som hon. Övriga kan nog känna sig överkörda.”
Av detta har en annan medarbetare erfarenheter:
»Det har ett högt pris att ta en konflikt med henne. Man blir utfryst och nonchalerad lång tid, innan man tas tillbaka på nåder.«

Att Filippa Knutsson är privat vän med flera på företaget lyfter en del fram som en komplicerande omständighet. Samtidigt är familjekulturen i sig en framgångsfaktor. Många beskriver stämningen som »jättemysig« och Filippa Knutsson som framför allt, ödmjuk. Hon sägs kunna gå in i någon av sina butiker på stan och börja prova som vem som helst.
»Hon är prestigelös, presenterar sig alltid och utgår inte från att hon är en kändis«, säger en anställd.

Det är flera som vittnar om en omtänksam ledare. Hon kan köpa med sig presenter från resor, alltid skräddarsytt för mottagaren. Hon är också generös mot sig själv.
»Filippa älskar att shoppa. Ingen slår henne«, säger en som känner henne väl.

En annan passion är att sjunga karaoke på personalfester och resor.
»Hellre än bra, men hon bjuder på sig själv«, säger en källa.

Scennärvaro i all ära, men hon verkar även vara en närvarande chef som medarbetarna kan ringa när som helst. Däremot verkar det vara lite si och så med respekten för andras tid. Många vittnar om en obotlig tidsoptimist.
»Nu har vi bestämt att vi börjar mötena utan henne«, säger en som suttit och väntat många gånger.
Designdrottningen sägs även ha kommit för sent till en kungamiddag för ett par år sedan. Alla satt redan till bords när hon hoppade ur taxin och småspringande krängde på sig finskorna. Men hon var i alla fall rätt klädd.

Fotnot: Artikeln publicerades för första gången i Chef nr 11 2006.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

asdasda
 

Chocksiffror: Sveriges chefer mår uselt – här är orsakerna

Sju av tio chefer mår så psykiskt dåligt att det går ut över deras jobb, enligt Chefs undersökning. Ohanterlig stress och sömnstörningar är de främsta orsakerna.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
chef_team_tidskriftspriset2017-2-2
Jobba på Chef

Chef söker en säljare till vår contentstudio                        

Chefs innehållstudio har vuxit kraftigt det senaste året och nu vill vi ta nästa steg med en dedikerad säljare. Vi söker dig som är engagerad, kreativ och affärsorienterad.
contentartikel-2-chefboken
Chefboken

Måste-böckerna som ger chefen framtidskoll

Förstå vad som händer – före de flesta andra. Chefbokens redaktör Björn Hedensjö väljer ut böckerna som ger dig ett kunskapsmässigt försprång.
startsida1
 

Hylla en kvinnlig ledare som betytt mycket för dig

Tacka eller berätta om en kvinnlig chef, mentor eller kollega som har haft betydelse i din karriär: #honlyftemig
topp100-2018
 

Chef.se en av de bästa sajterna i Sverige – för femte året i rad

Chef.se hamnar återigen på listan över Sveriges fem bästa tidskriftssajter, när IDG presenterar prestigefyllda Topp 100-listan.
En styrelse som driver innovation kan bli bolagets nya superkraft.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

Styrelsen – så blir den företagets superkraft

Styrelsen behövs för att göra svenska bolag mer innovativa. Driv från styrelserummet kan göra hela skillnaden – och lyfta svenska företag. ”För att kunna bli en strategisk resurs för innovation behöver styrelser utveckla sig", säger Vinnovas generaldirektör Darja Isaksson.
psykopat
 

Vad gör man med en psykopat?

Bakom den sympatiska fasaden lurar en människa med psykopatisk personlighet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden