Brzezinski: ”Sverige är som en startup-raket”

Kommunikation
Publicerad
Skärmdump från Realtid.se

Brzezinskis inlägg är en replik på en tidigare debattartikel signerad statsvetaren Jan Kallberg, verksam i USA.

I Kallbergs artikel, med rubriken, ”Vad hände om Ikea inte längre villl vara svenskt?” oroar han sig för att svenska företag inte längre vill förknippas med Sverige och det som han beskriver som den nya rådande Sverigebilden: ett land präglat av bland annat ökande grov kriminalitet och bristande integration.

Natalia Brzezinskis svar: ”Att dra slutsatser från detta tomma brus i sociala medier om en förändrad ’Sverigebild’ är intellektuellt ogrundat och saknar uppenbarligen empiriska bevis.”

Läs också: Årets hr-chef Katarina Berg, Spotify: ”Svensk hr tog mig till Vita huset”

Hon beskriver istället synen på Sverige utomlands som positiv: att många uppfattar att landet tagit sitt moraliska ansvar när det gäller att öppna gränserna för flyktingar, lyckats skapa innovativa centrum i till exempel Kista och Södertälje och att hon inte kan gå någonstans i USA utan att folk frågar henne hur coolt Sverige är.

Det förmedlade intrycket, präglat av en positiv syn på framtiden, är Sveriges viktigaste varumärke, menar Brzezinski – inte stora industriföretag:

”För det nya Sverige är inte längre bara synonymt med Volvo och Ikea. Det är ett Sverige som blivit känt genom Spotify, Skype, Klarna och Mojang. Det är ett Sverige som värderar gemenskap, jämställdhet, mångfald och integration som den högsta formen av innovation och som förstår att det är förmågan att nyttja sin kreativitet bäst som skapar en global marknadsledare, inte storleken på befolkningen som sådan.”

Missa inte: Ladda ner gratis semesterlista för sommaren 2017

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden