Blir man bättre chef med åren?

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

John Hargelid


Gör:
Chef på spelföretaget Dice.
Antal år som chef:
2.

Vad är roligast i chefsrollen?
»Absolut roligast är att ha överblicken över ett projekt och att få leda andra mot visionen av den färdiga produkten.«

Vad är svårast?
»Det är när jag måste göra medarbetare besvikna. Det kan vara en så enkel sak som att vi inte har tid att genomföra en liten idé som en medarbetare har.«

Vad var den största överraskningen när du blev chef?
»Att så mycket tid skulle gå åt till administration. Till exempel alla förberedelser och kringarbete med utvecklings- och lönesamtal. Samtalen i sig är ju viktiga, men det är så mycket som följer med. Jag hade inte klart för mig att jag skulle bli tvungen att prioritera så hårt. Samtidigt har jag som chef större makt över min egen tid.«

Vad har du lärt dig?
»I dag vet jag vilket ansvar jag har som chef och känner mig trygg med det. I början visste jag inte riktigt vad som var mitt ansvar, jag var mest triggad av utmaningen som chefsrollen innebar.
Jag har verkligen lärt mig att se hur viktig varje medarbetares insats är för helheten. Och jag har lärt mig att uppskatta hur medarbetarna och deras olika kompetens bidrar till resultatet i ett projekt. Nu vet jag att jag kan lita på att alla behärskar sitt område. För mig betyder det att jag inte behöver oroa mig eller ta tag i småsaker som strular.«

Vad gör dig till en bra chef?
»Jag är driven och framåt och försöker förutse risker men kan också se lösningar och förankra dem hos medarbetarna. Jag tror att jag är ganska rak och bra på att lyssna. Jag är nog rätt bra på att ge feedback, lyfta fram och få medarbetare att växa.«

Tero Heiskanen

Gör: Sektionschef på Kungsholmens Stadsdelsförvaltning.
År som chef: 6.

Vad är roligast i chefsrollen?
»Att kunna påverka verksamheten, driva den framåt och vara med och fatta beslut. Jag gillar att utveckla verksamheten och arbetssättet, det får jag göra som chef.«

Vad är svårast?
»Det är nog att få tiden att räcka till. Som chef behöver man tid att reflektera så att man fattar väl övervägda beslut och inte går för fort fram. Jag jobbar på det och försöker peta in tid för reflektion i almanackan. Svåra samtal är alltid jobbigt. Den första tiden som chef var jag ensam i rollen, då saknade jag bollplank. Nu har vi delat verksamheten i två sektioner, så nu är vi två chefer. Det är en väldig fördel.«

Vad var den största överraskningen när du fick en chefsroll?

»En av de första insikter jag fick som ny chef var att medarbetarna inte gör vågen för alla mina idéer, att snabba beslut inte är bäst. Jag var inte heller på det klara med att jag inte kunde besluta om saker som berörde medarbetarna utan att de var involverade, det fungerar inte.
Innan jag blev chef jobbade jag en tid som boendesamordnare. Då märkte jag att man var väldigt utsatt och sårbar i den rollen.
När jag blev chef föreslog jag att vi skulle ha två boendesamordnare som delade på jobbet så att de kunde ge varandra feedback och back up. Men det ville inte medarbetarna.«

Vad har du lärt dig?
»Att låta vissa saker ta tid innan jag fattar beslut och att jag måste vara tydlig med syftet. Jag måste vara så tydlig när jag kommunicerar med medarbetarna att jag är helt säker på att budskapet gått fram. Det är förutsättningen för att de ska kunna bli delaktiga.«

Vad gör dig till en bra chef?
»Jag är närvarande, både fysiskt och mentalt. Jag är en god kommunikatör och lyssnare. Jag försöker vara med medarbetarna ute på hembesök, som stöd och handledare. Och jag tror att jag har humor.«

Johanna Dillén

Gör: Avdelningschef på konsultföretaget WSP.
År som chef: 14.

Vad är roligast i chefsrollen?
»Att utveckla verksamheten! Jag gillar att vara med där det händer saker. Min avdelning har vuxit och verksamheten har blivit bredare. Då är det roligt att både lyckas rekrytera duktiga medarbetare och få in uppdrag så att alla har fullt jobb.
Sedan är det kul att kunna höja medarbetarnas självförtroende genom att ge dem allt svårare uppdrag och mycket feedback så att de utvecklas och tar mer ansvar.«

Vad är svårast?
»Otydliga överenskommelser. Till exempel när medarbetare fått löften från tidigare chefer som jag inte kunnat infria. Det har också hänt att muntliga överenskommelser gjorts kring uppdrag, vid sidan av skriftliga avtal. Ibland har det blivit så otydligt vad som gäller att det hamnat hos jurist.«

Vad var den största överraskningen när du blev chef?
»Att jag inte behövde fråga andra vad de tyckte innan jag fattade ett beslut. När jag var ny som chef frågade jag fem, sex personer vad de tyckte, jag trodde det skulle leda till ett bättre beslut. Men de olika svaren gjorde det bara svårare, det blev spretigt. Nu går jag oftare direkt på magkänsla.«

Vad har du lärt dig?
»Att bita ihop och ha en positiv inställning när det sker stora förändringar.
När Transek köptes upp av WSP gick jag från chef för en liten grupp i ett litet företag till chef för en stor grupp i ett stort företag. Det var en tuff tid. Var femte anställd på Transek slutade. Innan jag själv kände till det nya företagets visioner, rutiner och kultur skulle många nya medarbetare introduceras.
I efterhand kan jag konstatera att uppköpet var ett lyckokast!«

Vad gör dig till en bra chef?

»Jag tror att jag är tydlig och resultatorienterad, jag får snabbt igång processer och är bra på att delegera. Dessutom är jag social och jag hoppas att jag är bra på att se mina medarbetare.«

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden