halsa_bonor

Ät bönor – bli en bättre chef

Svårt att hinna med lunchen på jobbet? Slänger du i dig sötsaker mellan mötena?

Betänk då följande: 12 timmar. Under så lång tid efter en måltid påverkar bönor din blodsockerkurva positivt.

Allra bäst är kikärtor och bruna bönor, som också ökar mättnadskänslan i hela 12 timmar efter måltiden, visar en studie från Lunds universitet.

Tidigare studier har också visat att intag av bönor är kopplat till lägre risk för övervikt och fetma.

Läs mer: Hitta tid för träning – expertens 4 bästa tips

 

Relaterade artiklar

utomhus
Hälsa

Det blir inne med kontor ute

Våra arbetsplatser präglas allt mer av flexibla lösningar. Utnyttja naturens hälsofrämjande egenskaper och förlägg en del av arbetet utomhus, menar Susanna Toivanen, som är docent i sociologi och forskar om framtidens arbetsplatser.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

sjobb
Arbetsmiljö

Chefer jobbar oftare sjuka

Sju av tio svenskar går till jobbet trots att de är sjuka. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket – som pekar på chefer som en särskilt utsatt grupp.
nykar-i-jobbet
Delegering

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Bara för att det känns bra behöver det inte betyda att det är särskilt hälsosamt att jobba så mycket som du gör. Så här slutar du kolla mejlen hemma och får ner förväntningarna på att du ska vara ständigt tillgänglig utanför arbetstid.
stressfyrfalt
Arbetsmiljö

Enkla metoden: Ta tempen på jobbstressen

Karaseks och Theorells krav-, kontroll- och stödmodell, känns den igen? Om du inte är bekant med den – bli det nu. Den kan vara till hjälp för att ta reda på vad som orsakar stress på din arbetsplats – och i ditt arbete med att tillämpa de nya arbetsmiljöföreskrifterna.
temp
Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.
tranasjal
Hälsa

Snabbträna ­— med en sjal

Hälsoinspiratören Leila Söderholm har uppfunnit den enklaste pausgympan som du gör med hjälp av en handduk eller en sjal.
angel
Hälsa

Stresskolan: Vilken sorts chef vill du vara?

Vilken sorts chef vill han vara, Chefs stressade mellanchef Henrik Angel? Tiden är inne för acceptance and commitment therapy (ACT). Metoden har visat sig sänka arbetsrelaterad stress, minska sjukskrivningar och öka prestationen.