Rätt stöd i rollen gav fler kvinnliga chefer
Kvinnor har ofta fler frågor de vill ha svar på innan de hoppar på en chefstjänst. De vill till exempel veta om det erbjuds någon support, som coachning eller mentor. Män är ofta snabbare på att säga ja.”
Det säger Yvonne Ronnerfors, kommunikationschef på konsultföretaget Ramböll, en av de drivande bakom den metod som ökat andelen kvinnliga chefer på företaget.
Jämställdhetsambitionen har funnits länge på Ramböll, men på senare år har den fått mer och mer fokus. Sedan 2012 finns det ett uttalat mål att andelen kvinnliga chefer ska motsvara andelen kvinnor på företaget totalt.
I år nådde Ramböll för första gången hela vägen fram – och dessutom med god marginal. Företaget har nu 31 procent kvinnliga medarbetare medan motsvarande siffra för chefer är 34 procent. Detta ska jämföras med 2011 då andelen kvinnliga chefer var endast 19 procent.
Och det är inte någon slump. Bakom siffrorna finns ett medvetet arbete för en mer balanserad arbetsplats.
En viktig del i detta arbete handlar om att hålla koll på omvärlden via olika undersökningar och seminarier för att få en förståelse för vad som är viktigt för kvinnor för att vilja ta steget in i en ledarskapsroll.
Yvonne Ronnerfors erfarenhet är att kvinnor fortfarande tänker mer på hur de ska få sitt yrkes- och privatliv att gå ihop.
För att svara upp mot detta erbjuder Yvonne Ronnerfors och hennes chefskolleger på Ramböll anställningsvillkor som gör det lättare att kombinera jobb och hem. Exempelvis är arbetstiderna flexibla och det finns även möjlighet att vara ledig under perioder.
Dessutom finns det ofta en backup-person som kan rycka in när någon är ledig.
En annan tendens som Yvonne Ronnerfors har sett är att kvinnor gärna vill jobba där det finns andra kvinnor. En viktig åtgärd är därför att lyfta fram de kvinnliga cheferna på företaget.
”Vi försöker se till att det alltid finns en kvinnlig chef med på anställningsintervjuerna. När vi är ute på arbetsmarknadsdagar är vi måna om att ha med kvinnliga chefer. Och om vi blir tillfrågade om att delta på något seminarium skickar vi gärna en kvinna”, säger hon.
Även internt jobbar Ramböll för att visa upp sina kvinnliga chefer som inspiration för dem som ännu inte har vågat ta steget. Det sker bland annat genom att skriva om dem på intranätet och i det interna nyhetsbrevet.
Däremot är det aldrig genusfrågan som står i centrum, utan vad kvinnorna har gjort. Det finns även ett nätverk för kvinnliga chefer på företaget. Gruppen träffas några gånger per år och närvaron brukar ligga på omkring 80 procent.
Temat för mötena varierar, men precis som när det gäller nyhetsbrevet och intranätet ligger aldrig fokus på genusfrågan, utan på olika typer av jobbrelaterade frågor.
”På senaste mötet diskuterade vi aktivitetsbaserade kontor, och då var vi på studiebesök hos Microsoft”, säger Yvonne Ronnerfors.
Hon menar att en av de största utmaningarna när det gäller att få fler kvinnor på ledarpositioner är att få dem att våga ta det första steget. När de väl har fått sin första chefsroll är det betydligt enklare att motivera dem att ta nästa.
”Det finns en snöbollseffekt och när det väl har börjat rulla, rullar mycket på av sig själv.”
Ett tips som Yvonne Ronnerfors vill skicka med till andra som vill arbeta med jämställdhet är att våga se tillvaron som den är. Det är viktigt att inte förneka att kvinnor och män kan ha olika krav på en chefstjänst.
”Det går inte att blunda för det. Vi går åt rätt håll när det gäller jämställdhet, men det är fortfarande en lång resa kvar”, säger Yvonne Ronnerfors.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.