»Vi måste finnas i de nya kanalerna«

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Jesper Kärrbrink, vd på Eniro, Ulrika Schenström, pr-konsult på Hallvarsson&Halvarsson och Peter Wolodarski diskuterade sociala medier på Kompetensgalans scen:

Ulrica Schenström drog intressanta paralleller mellan medeltiden och framtiden.

»Tänk på medeltiden där man lämnade svärdet utanför kyrkan för att man inte skulle döda varandra. Utvecklingen med sociala medier kommer att sluta på liknande sätt, vi kommer att tvingas lämna mobilerna utanför mötet, absolut.«

Jesper Kärrbrink, vd på Eniro, ser inte någon direkt affärsnytta med sociala medier. Men han tycker att det är en fantastisk kanal att vara i.
»Någon kan ju tycka illa om Eniro, då är det bra att vi kan vara med i den debatten.«

På Eniro har man redan varit med om ett sådant exempel, när det startades en grupp på Facebook som var negativa till Eniro. Medlemmarna i gruppen tyckte att Eniro hade sålt för hårt och kommit med vilseledande erbjudanden.
»Det var i högsta grad en relevant debatt. Och ett ypperligt tillfälle för mig att säga ’så här får det inte gå till’«

Eniro anställde sedan en Kundombudsman och vidtog en rad andra åtgärder.

Men att företag själva startar fangrupper på sociala medier tycker han är »patetiskt«.

»De som är i de sociala medierna är väldigt kunniga och märker när man försöker manipulera dem. Det vi gör där måste därför komma från hjärtat.«

Jesper Kärrbrink tycker inte att företag ska ha en särskild policy för sociala medier. En generell kommunikationspolicy räcker. Han tycker inte heller att man ska förbjuda de anställda att vara på Facebook.

»Om de har så mycket tid att de hinner att sitta på Facebook på arbetstid, så har vi ett problem med våra anställda, inte med Facebook. Då får man ta ett samtal om det. Det finns säkert de som pratar för mycket i telefon med sin nya partner. Då skulle vi ju inte stänga av telefonen.«

Peter Wolodarski, politisk redaktör på Dagens Nyheter, tycker att chefer bör komma ihåg vilka signaler medarbetarna sänder ut genom sitt agerande på Facebook.

»Jag får exempelvis väldigt mycket e-post från läsarna, säkert 100 om dagen och jag försöker svara på alla. Men det som står i mina mejl måste jag kunna stå för eftersom jag representerar Dagens Nyheter. Likadant är det med Facebook. Om medarbetare går ut på Facebook och skriver dumma saker om företaget, då har man ett förtroendeproblem. I slutändan kan de behöva lämna företaget.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.