Vet du vad du klickar på?

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Visst, jag har insett att bakom den till synes harmlöst roliga filmen ofta finns en välplanerad marknadsföringskampanj som kostat åtskilligt med pengar. Att åtskilliga tjänstemän på reklambyråerna ägnat månader åt att skapa en video som slår och därmed ger ett ofantligt genomslag åt ett beställt budskap.

En viral reklamkampanj är en sådan som är så bra, rolig eller intresseväckande, att människor inte kan låta bli att sprida den vidare. Frivilligt engagerar de sig för att förmedla ett varumärke till en större krets. ”På köpet” får de en positiv inställning till varumärket. Kan det bli annat än bingo för marknadsförare?

Några av de mest klickade filmerna på Youtube är just virala reklamfilmer. De bästa sprids från ”mun-till-mun”, person till person, blixtsnabbt över internet, som ett virus. Därav ordet viral.

Här ett klassiskt exempel, från Nike, ”Touch of Gold”, med fotbollsstjärnan Ronaldinho. 2,8 miljoner klick:

 

Ofta döljs avsändaren för att fler ska bli intresserade och inte på förhand avfärda videon som reklam. Ray-Ban, solglasögontillverkaren, lät sprida ”Guy catches glasses with face”, 4,1 miljoner klick. 

Ser ut att vara några glada grabbar va? Som tränat upp sig till dessa otroliga glasögonkonster. Inget kan vara mer fel. Ray-Bans reklambyrå lät ett trickfilmsföretag trolla med inspelningen, vilket avslöjas av trickfilmarnas fiende nr 1: Captain Disillusion. ”Catching glasses explanation”, 228 000 klick:

 

OK. Det är fejk. Men en cool fejk.

Jag gillar Captain Disillusion. Dock är jag inte lika övertygad om att Ronaldinhos högervolleys mot ribban också är en fejk. Ska först läsa de 21 000 (!) kommentarerna och därefter ta ställning i saken. Återkommer.

PS:
Intresserad av virala filmer? På www.viralvideochart.com finns massor att välja på.
Just nu är filmaren Adam Berg (bror till Kent-stjärnan Joakim Berg) etta på topplistan i kategorin reklam med denna viral från Philips:

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.