Tydlighet lyft för affärerna
Företag med effektiv kommunikation hade en 47 procent högre utdelning till aktieägarna från 2002 till 2006 jämfört med företag som kommunicerade mindre effektivt. Det visar en undersökning bland 264 företag.
Ledarskapssajten Management-issues.com skriver att trots att forskningen visar att bra kommunikation ökar produktiviteten och ger mer engagerade medarbetare så är många chefer fortfarande dåliga på kommunikation.
Forskningen kom fram till sex olika kommunikationstillämpningar som höjde produktiviteten.
* Få chefer och medarbetare att fokusera på kunders behov
* Engagera anställda i att driva företaget
* Hjälpa chefer i hela företaget att vara mer effektiv i sin kommunikation
* Skapa mer inflytande för de som hanterar intern kommunikation, bra för att skapa ett mer effektivt förändringsarbete
* Mät resultatet av kommunikationen med de anställda
* Bygga varumärket på medarbetarnas positiva upplevelser
Att behandla sina anställda som vuxna och involvera dem i beslut är även det positivt för att få dem att prestera bättre. Men bara en av fem företag i studien lät de anställda vara med i besluten som rörde dem. I de företag som hade högst produktivitet låg siffran tio gånger högre.
En positiv sak är att fler företag pratade mer med sina anställda angående hur deras arbete påverkar kunderna. 2003 var den siffran 21 procent, har i år ökat till 39 procent.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.