Ta kontroll över din tid

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Dygnet har 24 timmar. Det kan kännas för lite, men det bästa är att det är precis lika mycket tid som alla andra har. Du kan hinna med allt du vill göra om du undviker de vanligaste tidsbovarna.

Tidsbov 1: Att inte planera
Det sista du bör göra på kvällen eller det första på morgonen är att planera kommande dag och göra en ”att-göra-lista”. Det ger dig en översikt över vad du måste göra och du kan prioritera dina uppgifter.
Bocka av efterhand, och var nöjd med det du åstadkommit.

Tidsbov 2: Oordning
Ett ostädat skrivbord är en onödig stressfaktor. Du förlorar mycket tid och resurser om du är oorganiserad. Samla inte rapporter och andra dokument på hög. Arkivera, svara eller släng direkt det du inte behöver.

Tidsbov 3: För mycket spilltid
Sitter du på bussen eller i väntrummet, passa på att gå igenom din agenda eller passa på att läsa den där affärsboken som du aldrig hinner läsa.
Skippar du tv:n eller långa stunder med slösurfande vid datorn kommer du att kunna sätta guldkant på vardagen utan att det känns som om att du försakar något.

Tidsbov 4: Gnällspikarna
Slösa inte din energi på människor som genom sitt gnäll bara tar energi. Lägg hellre din energi på positiva saker, saker som du mår bra av och ger dig ny energi.

Tidsbov 5: Alltid tillgänglig
Visst, det är trevligt med socialt umgänge även på jobbet, men inte när det hindrar jobbet. När du känner att projekten hopar sig, stäng dörren åtminstone 30 minuter varje dag.
Planera dina utgående samtal. Ett genomtänkt samtal sparar i snitt fem minuter. Avsätt en timme under dagen för att hantera inkommande mail. Mer effektivt än att svara så fort det plingar till i datorn. Har du svårt att motstå frestelsen att kolla inkorgen, var hård mot dig själv och stäng av mailprogrammet, eller åtminstone signalen.

Tidsbov 6: Ineffektiva möten
I genomsnitt sitter vi 17 timmar i möten varje vecka. Är du chef kan lätt bli mycket mer.
Möten utan vare sig tidsangivelse, agenda eller ens ett protokoll är riktiga tidsslukare.
Bestäm dig för att dina möten ska effektiva genom att planera och styra upp före ett möte.
Kontrollfrågor:
Behöver vi verkligen det här mötet?
Behöver alla vara med på mötet?
Vilket syfte har mötet?
Vilka är hålltiderna?

Innan ni avlutar mötet, repetera: Vad har beslutats? Vem har ansvar för vilka uppgifter?
Anteckna detta och skicka ett kort mejl som påminnelse efter några dagar.

Källa: Gör en total karriärmakeover av Jeanette Gardner (Redaktionen)
Vill du läsa mer? Här kan du köpa boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197655295

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.