Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem
Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
Vi svenskar trivs inte i öppna kontorslandskap – trots att det är en vanlig företeelse på många arbetsplatser, vilket Chef nyligen har skrivit om. Ett av skälen som uppgavs i undersökningen från Martela var en hög ljudnivå.
Nu har högskolan i Gävle genomfört en studie i ämnet, skriver Tidningen Kollega. Genom ett experiment fick personer utföra arbetsuppgifter samtidigt som de blev exponerade för olika typer av samtal. Enligt studien var det främst prat där personerna hörde vad samtalet handlade som blev ett störningsmoment. Framför allt var telefonsamtal där deltagarna endast hörde en av parterna i samtalet störande.
”Om man bara hör den ena i ett telefonsamtal så väcks nyfikenheten, man undrar vad som saknas, och det triggar ett behov att försöka fylla i luckorna. Det blir också oväntat när personen man hör slutar eller börjar prata igen och vi vet att en plötslig förändring av tystnaden direkt drar till sig vår uppmärksamhet”, säger John Marsh, en av forskarna, i ett pressmeddelande.
Slutsatserna från studien på högskolan i Gävle är att den här typen av telefonsamtal kan sänka produktiviteten på en arbetsplats. För att komma runt problemet föreslår forskarna att man inför tysta zoner på jobbet där du kan gå för att genomföra arbetsuppgifter som kräver mer koncentration.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.