Ska medarbetare och chef umgås privat?

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Månadens fråga: Är det lämpligt att chefen umgås privat med sina medarbetare?


 Mattias TyrbergJA, tycker Mattias Tyrberg, vd för it-bolaget Saplo i Malmö.

Därför att:

1. Odlar gemensamma värderingar
»För alla företag och inte minst för nystar­tade bolag som vi, är det viktigt med gemen­sam värdegrund, personkemi och att relationer fungerar medarbetare emellan, inte bara att alla har rätt cv. Vänskap är helt enkelt bra för samarbetet och företagskulturen.«

2. Kul på jobbet
»Hur kul blir det på jobbet om allt bara kretsar kring jobb? Rätt trist, om du frågar mig. Att umgås privat och ha roligt ihop utanför jobbet smittar av sig på stämningen på jobbet. Det blir roligare att gå till jobbet och bäddar för ökad trivsel.«

3. Gynnar ärlighet och kommunikation
»När vänskapen odlas banas också väg för större ärlighet och öppenhet på arbetsplatsen. Vänner är ärliga mot varandra, kan ge både ris och ros. Vänner har inte en dold agenda.
En medarbetare som även är din vän vågar säga vad han eller hon tycker och även framföra kritik utan rädsla. Du som chef kan lyssna på det och veta att det som sägs är av omtanke.«

Agneta Sallhed CannrothNEJ, tycker Agneta Sallhed Canneroth, enhetschef på programenheten på gatukontoret i Malmö.

Därför att:

1. Svårt fatta obekväma beslut
»För mig som chef skulle det vara svårt att fatta obekväma beslut och lägga fram inte så positiva budskap om jag skulle vara vän med mina medarbetare. Säg till exempel att en medarbetare som jag umgås privat med inte sköter sitt jobb. Då skulle jag kanske dra mig för att säga det eller få skuldkänslor.«

2. Risk för favorisering

»Det finns en risk att de andra uppfattar att den man är vän med får fördelar och favoriseras. Bara misstanken kan skapa avundsjuka och dålig stämning och göra att medarbetaren blir sedd med oblida ögon.«

3. Otydlig chefsauktoritet
»Om någon känner mig privat får de kanske en annan bild av mig än den jag är och bör vara i min chefsroll. Extremexemplet på det skulle vara att om jag som chef är en slarvig spillevink privat, vill jag inte att det ska vara bilden av mig i min chefsroll. Jag skulle också noga tänka mig för innan jag lade till mina medarbetare som mina vänner i Facebook, som jag vet förekommer. Då skulle jag riskera att sätta dem i en obekväm sits.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.