Ska medarbetare belönas offentligt?

Motivation
Text: Redaktionen
Publicerad

Månadens fråga i Duellen:
Ska medarbetare som gjort »det lilla extra« få belöningar offentligt, inför sin grupp?

Anna Ragen

Gör: vd i Jubogruppen i Degerfors:

Nej, men gärna beröm

»Inte belöningar, men gärna beröm muntligt. Jag tycker att ’beröm i allrum och kritik i enrum’ är en bra regel. Jag berättar inte för en grupp medarbetare vad var och en fått i lön, då vore det konstigt att ge andra typer av belöningar offentligt. Hos oss arbetar de flesta i lag. Då är det inte så ofta en enda persons insats skapar ett extra bra resultat. Jag ger beröm till hela laget eller så firar vi tillsammans, alla 70 anställda.«

Nej, helst enskilt
»Det händer att jag ger individuella belöningar för exceptionella prestationer eller åtaganden. Jag kan skicka en blomma eller ge en flaska vin, men då överlämnar jag den enskilt till den medarbetaren. Sedan är det upp till dem om de vill berätta för sina kolleger.«

Nej, det är orättvist
»Om man delar ut individuella belöningar offentligt kan det lätt uppfattas som orättvist. Det blir som en tävling utan spelregler. Ska man dela ut belöningar för extra prestationer måste det finnas regler som alla känner till. Det kan till exempel fungera i ett säljteam. Men det fungerar inte i alla kulturer.«

Malin Persson

Gör: Regionchef på Poolia för Stockholm och Södertälje.

Ja, de blir motiverade
»Det är viktigt att hitta medarbetarnas olika motivationsfaktorer. De flesta medarbetare blir motiverade av att bli sedda. Det kan ske på olika sätt, ett sätt är att vid en prestation utöver det vanliga ge en form av symbolisk belöning. Det kan till exempel vara en blomma, en biocheck eller en flaska vin. Det är inte värdet i pengar som är det viktiga utan tanken och synliggörandet.«

Ja, chefen är tydlig
»Den symboliska belöningen kan gärna lämnas över till personen vid ett gruppmöte med kolleger. Då kommunicerar jag som chef tydligt och öppet vad medarbetaren har uträttat för att få den extra belöningen.«

Ja, det inspirerar
»Genom att uppmärksamma ett positivt beteende kan andra inspireras att göra på liknande sätt, det ger en positiv spin off-effekt. Det blir en kultur i företaget att man uppmärksammar medarbetare som gör det lilla extra, sådant kan ibland vara viktigt.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.