Satsa på vardagsberöm
Att berömma medarbetare för deras allra mest framgångsrika insatser brukar komma naturligt, kanske med några uppmuntrande ord på veckomötet eller en bukett på skrivbordet.
Men det är inte lika lätt att komma ihåg att ge beröm i det löpande arbetet. När det handlar om de små framstegen eller ett successivt förbättrat beteende.
På läkemedelsföretaget Novartis i Täby har ledningen tillsammans med medarbetarna utformat ett speciellt sätt att ge varandra beröm. Där delar medarbetare och chefer ut Månadens ord till varandra.
»I allmänhet ger vi varandra för lite ros. Lapparna med Månadens ord är ett konkret sätt att göra det på«, säger Anders Lisnell, affärsområdeschef.
Novartis är ett världsomspännande bolag, som arbetar globalt efter tio grundvärderingar och förhållningssätt.
Men det är inte alla gånger så lätt att förstå innebörden av målen och de stora orden på engelska.
Medarbetarna på Novartis i Täby tyckte att det blev lite för abstrakt. De ville fylla orden med innehåll och förankra dem i den dagliga verksamheten. Samtidigt tyckte de att alla borde bli bättre på att ge varandra beröm.
En medarbetarkommitté började arbeta med att översätta målen till svenska. Den tog också, i samarbete med ledningen, fram tolkningar och förklaringar till målen.
Det var i det arbetet som tanken på Månadens ord växte fram: Ett mål i månaden för att hålla värderingarna levande hela året. Samtidigt skulle de olikfärgade lapparna göra det enkelt att ge beröm.
Varje månad sätts ett nytt Månadens ord upp på varje avdelning. Sedan kan den som vill riva av en lapp och dela ut den. På varje lapp finns några tomma rader för en personlig kommentar.
»Det är viktigt att kunna motivera varför man vill ge någon Månadens ord. Då blir det mer konkret«, säger Anders Lisnell.
Exempel på Månadens ord är kompetens, uppgiftsorienterad, kvalitetsfokus, resultat-inriktning och ansvarstagande.
När ett nytt Månadens ord kommer upp brukar Anders Lisnell riva av en bunt lappar. Sedan går han till sitt rum och tänker.
»Jag brukar fundera över ordet och vilka av mina medarbetare som är duktiga på just det. Vilka lever efter just den här värderingen?«
Sedan skriver han ner sin kommentar på de tomma raderna och lämnar över lappen.
»Förra veckan delade jag ut en lapp om engagemang och ansvarstagande till en medarbetare. Hon hade under en längre tid drivit ett projekt på ett mycket bra sätt«, säger Anders Lisnell och fortsätter:
»På de tomma raderna skrev jag att jag tyckte hon var väldigt bra på att ta ett tydligt ansvar och ägarskap i processledningen för projektet.«
Anders Lisnell delar också ut lappar när han vill uppmuntra och berömma medarbetare för mindre synliga framgångar.
»Det kan röra sig om en person som gjort små positiva förändringar i sitt beteende.«
Om en medarbetare däremot har presterat något större, som att göra bra ifrån sig vid ett stort internationellt symposium, brukar han skicka hem blommor.
»Månadens ord handlar om det löpande arbetet, om vardagen. Ofta är medarbetarna inte ens medvetna om att de har gjort något bra«, säger han.
Det har gått några månader sedan Novartis införde Månadens ord. De olikfärgade lapparna blir allt populärare bland medarbetarna.
»Jag vet exempelvis en medarbetare som fått beröm från en som arbetar på en annan avdelning för att hon alltid tar sig tid att vara bollplank trots att hon egentligen har för mycket att göra«, berättar Anders Lisnell.
Det är helt okej att vara en anonym »berömmare« om man så vill.
Tidigare var det egentligen bara en gång om året, när företaget gjorde sin utvärdering, som de här frågorna kom fram. Nu hålls de levande under hela året.
»Månadens ord har hjälpt till att behålla energin och fokus mot de uppsatta målen hela tiden.«
Visst tar det tar lite extra tid för Anders Lisnell att jobba med Månadens ord, men det är det värt, tycker han. Och någon risk att det skulle gå inflation i Månadens ord finns inte, menar han.
»Kan man få för mycket beröm? Nej, jag tror inte det.«
Men själv har han aldrig fått en lapp med Månadens ord av vare sig chef eller en medarbetare.
»Det är nog dilemmat för oss som är mellanchefer. Min chef har ett helt annat fokus och ger kanske inte återkoppling på det sättet och de som jobbar med mig är kanske rädda att det skulle uppfattas på fel sätt«, säger han.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.