Så vinner du talangkriget
1. Ta reda på hur företaget uppfattas som arbetsgivare internt.
”På NCC ser vi våra anställda som vår främsta rekryteringsresurs. Den bild av företaget du går ut med när du söker nya medarbetare måste överensstämma med den bild dina nuvarande medarbetare har. Annars kommer ditt budskap att genomskådas. Tänk på att information, positiv som negativ, sprids blixtsnabbt i dag, bland annat via sociala medier.”
2. Företagets värderingar styr organisationen.
”Människor vill vara stolta över sin arbetsplats. På NCC arbetar vi kontinuerligt med våra värderingar, där ärlighet, respekt och tillit är hörnstenar. Alla får utbildning och vi har en ständig dialog för att få in värderingarna i allt vi gör.
Det handlar till exempel om hållbarhet, att vi bygger energisnåla hus, har energisnåla och säkra transporter.
Arbetsmiljön i många projekt är riskfylld, då gäller det att alla är medvetna om detta och inte utsätter sig själv eller någon annan för risker.”
3. Vässa ditt erbjudande.
”Medarbetarna ska känna att de kan utvecklas utifrån sina personliga förutsättningar, sin kompetens.
Konkurrensen om kompetenta medarbetare är hård. Då är det viktigt att kunna erbjuda en marknadsmässig lön och andra förmåner, som friskvård och förstärkt föräldrapenning.
Se till balansen mellan arbete och privatliv. Detta är också kopplat till företagets värderingar och måste vara förankrat i ledningen. Till exempel ska man kunna arbeta flextid när man har små barn, även i ett byggprojekt.
På NCC har vi både vd och affärsområdeschefer som varit föräldralediga, det är en tydlig signal vi ger till medarbetarna.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.