Så hanterar du ”död get-syndromet” efter ledigheten

Svårt att riktigt komma igång igen efter semestern? ”Det kan finnas en rädsla för att gå in i en vägg med aktiviteter, ärenden och möten”, säger ledarskapsforskaren Simon Elvnäs. Här ger han sina bästa råd för att hantera postsemesterdepp och ”död get-syndromet” – oavsett tid på året.

Motivation
Publicerad
T.v.: Simon Elvnäs.

Efter ett par veckors ledighet kan det kännas närmast oöverstigligt att komma tillbaka till jobbet igen.

Men att få en smidig övergång från ledighet till produktivitet handlar om att ta ett steg i taget, menar ledarskapsforskaren Simon Elvnäs.

”Det kan finnas en rädsla för att gå in i en vägg med aktiviteter, ärenden och möten. Därför gäller det att dela upp arbetet i olika delar. Att kategorisera vad som är viktigt och ta tag i det först, resten sedan”, säger han till Chef.

Och han menar att det är viktigt att se upp för ”död-get-syndromet”.

”’Död get-syndromet’ är när man lägger sig på rygg, sträcker upp benen och tror att obehaget ska försvinna”, förklarar Simon Elvnäs.

”Brist på tid existerar inte. Utan vi har stoppat in för många aktiviteter i den tid vi har.”

”Lösningen är tvärtom. Fokusera så fort som möjligt på att börja lösa problem. På så sätt fyller du en funktion och känner att du gör nytta. Och då får du automatiskt arbetsglädje.”

Ett annat tips för att hitta motivationen igen efter en viss tids stiltje är att synliggöra de utbyten du har med kollegor och medarbetare, och på hur mycket ni åstadkommer tillsammans, fortsätter han.

Sätta mål och staka ut vägen framåt, är ytterligare ett råd från ledarskapsforskaren.

”Det många ofta gör fel i arbetslivet i dag är att man kommer till jobbet som sin person, istället för sin funktion. Och under ledigheten har man varit sin person. Så man behöver kategorisera vad som är ens arbete – och sedan fylla sin funktion”, säger Simon Elvnäs.

Simon Elvnäs.

Han tillägger:

”Många tänker att den finaste belöningen för en arbetande människa är att vara ledig, det vill säga, att slippa arbeta. Vi måste göra arbetet till något positivt – och utforma arbetsplatsen och dess aktiviteter så att det är kul och meningsfyllt att jobba.”

Det är inte ovanligt att chefer vittnar om stressfyllda dagar och brist på tid. Hur ska chefen som kommer tillbaka efter semestern undvika att hamna i stressfällan?

”Brist på tid existerar inte. Utan vi har stoppat in för många aktiviteter i den tid vi har. Och då måste man jobba snabbare för att hinna göra klart den mängd aktiviteter som ligger på ens bord. Fokusera på nyttan, gör färre saker, men gör dessa bättre.”

3 tips: Så blir du ditt bästa chefsjag efter ledigheten

  1. Färre arbetsuppgifter – mer effekt. Gör få aktiviteter till hög nytta. Då känner du snabbt att du fyller en viktig funktion.
  2. Samarbeten. Se vad du åstadkommer ihop med andra. Värde av samarbeten och att lösa saker tillsammans på jobbet är viktigt för motivationen.
  3. Sätt mål. Vart är du och organisationen på väg och hur ska du/ni nå målet?

Tips från Simon Elvnäs

”Det många ofta gör fel i arbetslivet i dag är att man kommer till jobbet som sin person, istället för sin funktion.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.