Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.

Konflikthantering
Publicerad

Tio timmar i månaden ägnar medarbetare åt att gnälla om sina chefer. Det hävdar ledarskapscoachen Marshall Goldsmith i en artikel i Forbes. Och än värre, en tredjedel ägnar mer än 20 timmar i månaden åt denna destruktiva vana. En Sifo-undersökning från 2017 talar samma språk; var fjärde svensk anser att det förekommer för mycket gnäll på jobbet. Och det får dig troligen inte att må bättre.

Men att införa nolltolerans som flera personer förordar, avråder psykologen Liria Ortiz från.

”Att gnälla är ett sätt att reglera sina känslor. Det skapar gemenskap.”

Det är uppsidan.

Baksidan är att man befäster negativa händelser, vilket sänker såväl engagemang som humör, enligt forskning i European Journal of Work and Organizational Psychology.

”Om man förbjuder gnäll lägger man skulden på medarbetarna i stället för att lyssna på dem. Gnäll är ett tecken på att något på arbetsplatsen inte fungerar”, säger Liria Ortiz till Sveriges Radio.

Hon råder chefen att tänka över vad man kan förbättra, men också att fråga efter konstruktiva förslag. Även passiva medarbetare har ett ansvar:

”Om man fortsätter lyssna till den som gnäller, uppmuntrar man indirekt gnället.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.