Petter Stordalen: När blev du utmanad senast?
”Jag brukar säga att allt som inte utvecklas förtvinar och dör”, skriver Petter Stordalen i sin krönika.
Vem kommer undan med att utmana? Kan vem som helst utmana rådande normer och traditioner?
När jag skriver det här är det dagarna efter att Svenska Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius har lämnat uppdraget och stol sju. Och som en reaktion har kvinnorna i Sverige satt på sig Danius typiska knytblus – en manifestation som många beskriver som en hyllning till en person som vågat vara annorlunda, vågat vara obekväm och vågat driva en förändring som hon ansett vara nödvändig. Hon utmanade.
Jag brukar säga att allt som inte utvecklas förtvinar och dör. Att vi behöver människor i våra organisationer, i vår närhet som ifrågasätter, som orkar vara jobbiga, som ställer de där frågorna som kräver eftertanke och inte bara våra snabba och reflexmässiga svar.
I samband med nyöppningen av Comfort Hotel Xpress Stockholm Central tidigare i år hade jag mentormöten med fyra konstellationer av företagare från Ung Företagsamhet.
Jag mötte gymnasieelever som det senaste året lagt sin själ i att tillsammans med några klasskompisar bygga upp ett företag. De trodde att jag skulle coacha dem, men sanningen är att det blev det omvända.
För det som gick igen vid varje möte var att deras framgångar inte hade skapats i homogena miljöer. Framgång skapas i sammanhang av mångfald. Där bredden är som störst och diskussionerna som livligast.
För när ett företag som Spectra UF i Sundsvall, som levererar hyllsystem, utmanar inte bara sig själva med de personligheter som gruppen består av, utan också etablerade möbelgiganter, som en liten och hungrig uppstickare, så är det i praktiken den bästa förutsättningen för framgång. De utmanar varandra och de utmanar marknaden.
PETTER STORDALEN
Gör: Ägare, styrelseordförande Nordic Choice Hotels.
Ålder: 55 år.
Familj: Gunhild Stordalen, barnen Emilie, Jakob och Henrik Anker Stordalen.
Bakgrund: Jobbade som ung i pappans livsmedelsaffär. Blev Norges yngsta vd för ett köpcentrum, tog över ”Norges NK” Steen & Strøm. Började sedan köpa upp hotell.
Sverige och Norden behöver starka personligheter som vill och orkar utmana. Som ser möjligheter och som har förmåga att ta dem från idé till handling. Jag älskar människor och jag har satt som högsta prioritet att mitt bolag ska vara platsen där vi lyfter människor. Där vi tar fram det bästa i varandra och där olikhet ses som vår främsta styrka och konkurrensfördel.
Man är inte alltid överens, men målsättningen ska alltid vara att människor får komma till tals, att man gemensamt är inriktade på utveckling. Att man vill och har ett driv att fortsätta resan framåt.
För saknas drivmedlet, kartläsaren och idéer om vart man ska, slutar man som en rostig övergiven bil längst vägkanten, hem för råttor, sopor och kvarglömda saker.
Sverige och Norden kan bättre. Vi ska vara det välsmorda höghastighetståget som susar från station till station där vi tar upp alla som vill med, framför allt de som utmanar. Det skapar tillväxt och det skapar utveckling.
Punkt.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.