Nicklas Hermansson: ”Vill du lyckas som chef? Starta en sekt”
Vill du att ditt företag eller team ska bli bäst i världen? Starta en sekt.
Det är det mest effektiva sättet att attrahera och behålla de främsta talangerna 2023.
Det kanske låter extremt, men sekter behöver inte nödvändigtvis vara så farliga och skadliga som du tror. I alla fall inte de sekter jag talar om här.
Mina två senaste arbetsplatser har utpekats som sekter – samtidigt som de har prisats som bäst i världen på vad de gör (lokaljournalistik och reklam).
Att bygga någonting som utifrån ses som en sekt har visat sig vara ett effektivt sätt att skapa en vinnande kultur med medarbetare som brinner för företagets mission. Och det är lättare än vad du tror. Det är trots allt så vi lever våra liv numera.
Vi är inte längre fans. Vi är sektmedlemmar – och tro inte att du är ett undantag. Alla tillhör en sekt. Ibland flera. Det är den nya normen i en alltmer fragmenterad värld fylld av filterbubblor.
Mer innehåll i fler kanaler betyder att de gemensamma upplevelserna blir färre och att världen delas upp i kluster.
Förr räckte det att kolla på ZTV och läsa Nöjesguiden så hade man koll. I dag är det nästan omöjligt att förstå andra världar än sin egen. Därför är vi också ensammare än någonsin, trots att vi aldrig varit fler och kommunicerat mer.
”Att alla framgångsrika företag har en tydlig vision som genomsyrar strategin och fungerar som en kompass för medarbetarna borde inte förvåna någon.”
Men eftersom människan är ett flockdjur vill vi alla tillhöra någonting. Därför pratar vi numera om ”tribes” och därför går vi med i dessa sekter. Vi som läser Dagens Nyheter. Vi som tittar på tv-serien Succession. Vi som lyssnar på hiphop. Vi som besöker Way Out West.
Är du med i sekten kommer du att försvara allt den står för. Om du inte är medlem fattar du ingenting.
Vi kan skratta åt att Taylor Swifts sektmedlemmar kallas swifties och att de synar allt hon gör, säger och sjunger i jakt på kodord och ledtrådar som hon strösslar i sina texter och intervjuer för att skapa ett parallellt universum. Själv skrattar hon hela vägen till banken.
Vad kallas dina medarbetare? Och vad har ni för uniform? Kent fick sina sektmedlemmar att komma vitklädda till avskedsspelningen.
För att skapa en framgångsrik sekt krävs även en karismatisk ledare med en tydlig vision.
Att alla framgångsrika företag har en tydlig vision som genomsyrar strategin och fungerar som en kompass för medarbetarna borde därför inte förvåna någon.
En annan framgångsfaktor är att sekter ofta är isolerade från övriga samhället, vilket leder till en stark sammanhållning. Det är därför så många chefer vill ha tillbaka medarbetarna till kontoren efter pandemin.
”Förr räckte det att kolla på ZTV och läsa Nöjesguiden så hade man koll. I dag är det nästan omöjligt att förstå andra världar än sin egen.”
En annan styrka med att förvandla företaget till en sekt är att det kommer att framstå som betydligt större och mer framgångsrikt än vad det egentligen är.
Beställ kabinväskor med din logga och uppmana medarbetarna att ta med dem till alla kundmöten. Uppfinn egna ord. Skapa en egen podd. Bästa sagan vinner. Det våras för kommunikatörerna – AI-hotet till trots.
Så låt mig vara tydlig: Om du vill vara en modern chef som trollbinder dina medarbetare och attraherar marknadens främsta talanger behöver du förändra din bild av vad en sekt är. Och starta en.
Om du lyckas kan du snart vara bäst i världen.
Eller Charles Manson, i värsta fall.
Fler krönikor av Nicklas Hermansson:
NICKLAS HERMANSSON
Ålder: 41.
Familj: Ja, från Finland och Norrland.
Bor: Gustavsberg, Stockholm.
Gör: Driver NomoFomo – en omvärldstjänst som kurerar trender och innovationer som formar framtiden.
Intressen utanför jobbet: Spela fotboll med mina barn, utföra experiment med mig själv i huvudrollen för att förstå människans begränsningar, upptäcka nya platser, lyssna på skotsk postrock, läsa resetidningar och The Atlantic.
Kontakt: nomofomo.se
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.