Nicklas Hermansson: ”Bäst fantasi vinner” 

Krönikor
Publicerad
NIcklas Hermansson. Foto: Evelina Carborn

Världen automatiseras i realtid framför våra ögon. Vad väntar runt hörnet?

Jag är bara säker på en sak: AI-revolutionen kommer att leda till ett kreativt krig där bäst fantasi vinner. Är du redo?

Harder, Better, Faster, Stronger …

Nu har det gått ett drygt år sedan den artificiella intelligensen började förvandla oss till cyborger. De nya multikompetenta robotarna lär sig nya saker varje dag och kommer snart att utföra det mesta på ditt teams att göra-lista.

Så vad ska ni göra med all tid som robotarna ger er? Ni ska såklart bli bäst på kreativitet, framtidens kanske viktigaste superkraft. 

Jag vet vad du tänker: Alla har idéer – det är utförandet som är grejen. Och ja, det stämmer. Men utförandet handlar också om kreativitet.

”Den mest kreativa tänker konstigt. Och för det krävs en gnutta galenskap – och mod. För att vara kreativ måste du våga misslyckas.” 

När de rutinmässiga uppgifterna försvinner återstår endast en sak för oss människor: Att kreera.

Därför kan du redan nu stänga av autopiloten. För att prata med roboten behöver du vara närvarande och allmänbildad. Annars blir det svårt att hänga med.

Glöm inte att vi snart väntas omges av något som är smartare än vi själva. Men den som är smartast i klassen är sällan den mest kreativa.

Den mest kreativa tänker konstigt. Och för det krävs en gnutta galenskap – och mod. För att vara kreativ måste du våga misslyckas. 

Innan jag startade mitt eget mediehus var jag kreativ chef på Bonnier News Brand Studio; en kommersiell innehållsbyrå som blev bäst i världen inom sin nisch.

Men främsta orsaken till att 97 procent av de 60 medarbetarna var stolta över sitt jobb var nog den tillåtande kultur som vi skapade ihop. Dröm stort och konstigt, annars kan du lika gärna låta bli. 

Så hur skapar man en kultur som uppmuntrar till kreativitet, experiment och misslyckanden? Här är några tips:

Steg 1: Uppmuntra teamet att tänka utanför boxen

Uppmärksamma idéer genom tävlingar och belöningssystem. Schemalägg feedback. Skapa forum och plattformar där anställda kan dela och diskutera idéer, som brainstorming-sessioner och idé-hackathons. Ge dem de resurser som behövs för att experimentera; tid, budget, teknik och utbildning. Låter det dyrt? Futuristerna säger att vi behöver kompetensutvecklas 11 timmar per vecka i framtiden. Om du börjar i dag får du ett försprång.

Steg 2: Skapa en inkluderande arbetsmiljö

Olika bakgrunder och perspektiv genererar ofta de mest unika lösningarna. Och såga av grenen till den självupptagna idésprutan som tar allt syre. Det spelar ingen roll hur bra idéer hen spottar ur sig. Den Stora Kreatören devalverar alltid de andras kreativitet.  

Steg 3: Bygg intraprenörer

När jag träffade ett finskt techbolag som vunnit tävlingen Great Place to Work berättade de att en nyckel var att medarbetarna fick tid till att utveckla egna projekt på arbetstid. Och om idén var tillräckligt relevant kunde hen få startkapital och hjälp från kollegerna. Även Google är känt för att uppmuntra anställda till att driva egna projekt på arbetstid. Det var så Gmail kom till.

Steg 4: Kreativiteten sitter i väggarna

Det har flera svenska spelstudior visat de senaste åren. Under pandemin har även globala företag som Adobe och Lego fokuserat på att förvandla sina kontor till kreativa oaser för att få de anställda att återvända till kontoret och maximera idégenereringen. 

Med andra ord: Den kreativa revolutionen väntar runt hörnet – är du redo?

Fler krönikor av Nicklas Hermansson:

nicklas hermansson

Ålder: 42.

Familj: Ja, från Finland och Norrland.

Bor: Gustavsberg, Stockholm.

Gör: Driver NomoFomo – en omvärldstjänst som kurerar trender och innovationer som formar framtiden.

Intressen utanför jobbet: Spela fotboll med mina barn, utföra experiment med mig själv i huvudrollen för att förstå människans begränsningar, upptäcka nya platser, lyssna på skotsk postrock, läsa resetidningar och The Atlantic.

Kontakt: nomofomo.se

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.