Medarbetare har fel fokus i kris
Undersökningen från Manpower och Kairos Future visar att chefen helst av allt vill ha medarbetare som är resultatorienterade, medan de anställda tror att chefen önskar att de ska vara lätta att samarbeta med. Trots de olika perspektiven, tycker Manpowers vd att det kan finnas en koppling.
»Att de anställda jobbar resultatorienterat kan bli direkt avgörande för företag i en lågkonjunktur. Men det ställer också krav på ett nära samarbete för att nå de vinnande lösningarna«, säger Peter Lundahl, vd Manpower Sverige.
Undersökningen visar också att män beskriver sig själva som mer resultatorienterade än kvinnor, störst är skillnaden mellan män och kvinnor födda på 1940-talet.
En rejäl missuppfattning råder kring begreppet »hjälpsam«. En av fem anställda tror att det är en viktig egenskap, men bara 8 procent av cheferna prioriterar hjälpsamhet.
Så många chefer tycker att följande är en viktig egenskap:
1. Resultatorienterad 56 procent
2. Lojal 45 procent
3. Lätt att samarbeta med 43 procent
4. Ambitiös 32 procent
5. Rak i kommunikationen 28 procent
6. Hjälpsam 8 procent
Anställda som tror att det är en viktig egenskap:
1. Lätt att samarbeta med 51 procent
2. Lojal 42 procent
3. Resultatorienterad 37 procent
4. Ambitiös 36 procent
5. Hjälpsam 21 procent
6. Rak i kommunikationen 20 procent
Undersökningen är en del av Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel. 10 000 personer har svarat på frågorna.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.