Konsten att skilja bra misstag från dåliga

Motivation
Text:
Publicerad
Skilj på kreativa och dåliga misstag.

Vissa misstag kan lätt undvikas och andra bör uppmuntras. Men hur ska du som chef veta vilka som bör uppmuntras och vilka som bör förebyggas? Och hur kan du lära av dem? Amy Edmondson, professor på Harvard Business School, lär ut just detta till företagsledare och presenterar tre olika sorters misstag i en video på hbr.se.

Chef har sammanfattat misstagen och vad du kan lära av dem:

1. Enkla misstag i förutsägbara situationer
Det är misstag som sker när arbetsprocessen i sig fungerar och förutsättningarna för att uppdraget ska lyckas finns, som vid enklare arbetsuppgifter i industrier eller serviceyrken till exempel. Det vill säga, de är lätta att undvika.

De är därför för det mesta dåliga misstag, menar Amy Edmondson, som beror på dålig arbetsträning och coachning eller brister i förmågan att utföra arbetet. Positivt är att det ofta är misstag som är lätta att upptäcka och rätta till genom relativt enkla åtgärder. Exempelvis att göra en checklist till medarbetarna om hur de bör gå till väga i den situationen.

2. Misstag i komplicerade situationer
De är omöjligt att undvika misstag i komplicerade situationer. Situationen på en akutmottagning är till exempel sällan densamma. En läkare kan därmed inte alltid agera eller ta beslut utefter en mall. Därför blir det också ibland fel.

LÄS OCKSÅ: 10 misstag unga ledare kan lära av

Det är inga dåliga misstag, menar Amy Edmondson, eftersom de inte går att undvika helt. Istället måste chefen fokusera på att lösa problemen medan de är små för att de inte ska bli stora. De flesta olyckorna på sjukhusen beror till exempel på flera små misstag i en längre process. Uppmärksammar och förebygger du de små misstagen kan du undvika de större.

3. Intelligenta misstag 
Det här är misstagen som får dig att gå före konkurrenterna och får ditt företag att växa. De är därmed i princip alltid goda misstag och bör uppmuntras. De inträffar i nya situationer som kanske aldrig uppstår igen där du måste ta risker och experimentera fram en lösning. Till exempel när du ska starta eget företag eller prova om en ny marknadsföring fungerar.

Tips: Att experimentera är bra, men att göra det på en större skala, med mer resurser och risker än vad som är nödvändigt är inte smart. Lagom är ibland bäst.

En längre artikel av Amy Edmondson i ämnet.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.