Konflikt på jobbet: ”Då ska chefen agera”
Surmulna miner på måndagsmötet. Tårar och skilda åsikter. Vad räknas egentligen som en konflikt på jobbet? Och när är det dags för dig som chef att kliva in och medla?
Som chef har du ansvar för att verksamheten fungerar och att medarbetarna har en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Att förebygga och hantera konflikter är en viktig del av det. Därmed inte sagt att det är lätt.
”Om du tycker att det är svårt att veta när eller hur du ska angripa en konflikt är du långt ifrån ensam”, säger Anki Udd, ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna och expert i Chefs webbkurs om Konflikthantering för chefer. När och hur man som chef ska agera vid en konflikt är en av de vanligaste frågorna hon får.
Det viktigaste är att ta tag i konflikten innan den hinner gå överstyr, säger Anki Udd. Ju längre en konflikt tillåts att eskalera, desto svårare är det att komma tillrätta med problemet.
”Om en konflikt tillåts att fortgå så kommer den inte bara att bli värre – den har också en otäck förmåga att smitta av sig på sin omgivning.”
Enligt Anki Udd är det alltid dags att agera när:
Om du är osäker kan du alltid fråga parterna om de behöver ditt stöd. Det visar att du är uppmärksam, att du ser och hör vad som händer och att du bryr dig, utan att du klampar rakt in i situationen.
Det finns flera goda skäl till att hantera konflikter tidigt i arbetslivet. Tre viktiga anledningar är:
Lagar och regler
Som chef behöver du givetvis förhålla dig till gällande lagar och regler. Eftersträva därför alltid att hantera konflikter innan de förvandlas till reella arbetsmiljöproblem.
De viktigaste lagarna och förordningarna som påverkar ditt arbete som chef är:
Arbetsmiljölagen: Arbetsmiljölagen syftar till ”att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö”.
Föreskriften Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4): Denna föreskrift, som trädde i kraft den 31 mars 2016, fokuserar särskilt på organisatoriska och sociala förhållanden för att skapa en god arbetsmiljö. Föreskriften reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.
Vill du läsa mer om dessa viktiga regelverk? Besök Arbetsmiljöverkets hemsida.
Konflikter kostar
När en konflikt tillåts fortgå kommer den att eskalera. På sikt riskerar den att övergå i trakasserier och mobbning. Det här kan bli en riktigt kostsam historia.
I december 2016 lanserades verktyget Arbetshälsoekonomiskt analysverktyg som stöd för att räkna på vad psykisk ohälsa på arbetet kostar. Bakom verktyget ligger forskare vid KI, Sveriges Företagshälsor och Sveriges Företagsläkarförening.
Det mänskliga perspektivet
Är det etiskt försvarbart att inte förebygga och hantera konfliktsituationer som riskerar att leda till stora konsekvenser för enskilda individer?
Här är några exempel på vad som kan hända med medarbetare när en konflikt fortgår och eskalerar:
Som arbetsgivare har du inte bara ett lagstadgat, utan även ett etiskt ansvar att säkerställa att dina medarbetare mår bra på jobbet.
Men kom ihåg – bara för att du är chef betyder inte det att det alltid är du som måste lösa konflikterna eller hitta den bästa vägen. Att lösa en konflikt så att alla inblandade är tillfreds med resultatet förutsätter också att parterna faktiskt vill bidra till en lösning. Ha en dialog med dina medarbetare om hur ni tillsammans jobbar för ett bra arbetsklimat.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.