Karin Zingmark: ”Nu om någonsin krävs genuina ledare”
”Nu om någonsin behöver vi alla stå upp för de värderingar som bygger det samhälle vi vill leva i. För det är först när vi skalar av alla lager och visar vem vi är på riktigt som förtroende kan byggas”, skriver Chefs krönikör Karin Zingmark, författare, talare och rådgivare och inom ledarskap och kommunikation i en uppkopplad värld.
Vi talar ofta om hur viktigt det är att stå stadigt i sina värderingar som ledare. Att ha god självinsikt och vara trygg i vilka principer som gäller, både för oss som individer, och som grupp.
Nu om någonsin behöver vi alla stå upp för de värderingar som bygger det samhälle vi vill leva i. Ska det vara okej att bedriva opinion som politiskt parti genom trollfabriker i form av anonyma sociala mediekonton?
Om ja, vad blir effekten på tillit och i förlängningen på vår demokrati? Denna text handlar inte om politik utan om ledarskap, värderingar och dialog.
Jag inledde mina yrkesverksamma år som presschef och blev tidigt begeistrad av det nya medielandskap som växte fram i och med sociala medier.
Runt år 2010 bubblade det av tilltro till alla möjligheter som kom när människor kunde bygga relationer och både hitta likasinnade och också få nya perspektiv.
Möjligheterna för företag att nå ut och bygga varumärke syntes oändliga. Som med alla stora teknikskiften finns utmaningar. Nättroll, filterbubblor och vikten av källkritik har diskuterats under många år.
”Om man är stark måste man som bekant vara snäll. Så våga ta snacket, oavsett om det är vid kaffemaskinen eller online.”
Snabbspola bandet till idag och vi har ett politiskt parti som öppet erkänner att de använder sig av anonyma sociala mediekonton för att bedriva politisk opinion. Och det planerar de att fortsätta göra.
Ett parti står i centrum för den granskningen, men jag tror att vi med stor sannolikhet har fler som rör sig i gränslandet för vad som är okej.
Här vill jag göra en sak klar: detta är inget politiskt inlägg. Jag är för granskning av alla som besitter någon form av makt i vårt samhälle och det gäller alla politiker såväl som företagsledare och självklart även media.
Detta inlägg handlar snarare om värderingar.
Var går gränsen för vad som är etiskt korrekt när det handlar om kommunikation och påverkan? Och vad händer i förlängningen med vårt samhälle och vår möjlighet att bygga tillit till de som styr vårt land? Och det är okej att systematiskt hota och hata, vilka röster riskerar att tystna av rädsla för repressalier?
Jag är övertygad om att den stora massan tycker att detta beteende är fel. Man inser att om ett dåligt beteende slätas över kommer vi få se mer av det.
Och man förstår att problemet kommer eskalera i takt med utvecklingen inom AI, där deep fakes kan skapas på nolltid. Algoritmerna på sociala medier premierar dessutom sånt som engagerar och rör upp känslor, och det är otroligt lätt för oss alla att fastna i bubblor av likasinnade.
”Var går gränsen för vad som är etiskt korrekt när det handlar om kommunikation och påverkan?”
Så vad sjutton ska man göra som enskild människa – och chef?
Min önskan är att alla ser sin möjlighet att påverka och här är du som ledare extra viktig. För vare sig du vill eller inte har du som ledare en plattform.
Och om man är stark måste man som bekant vara snäll.
Så våga ta snacket, oavsett om det är vid kaffemaskinen eller online. Ställ frågor utan att döma, öppna upp för dialog och gör ditt bästa för att förstå den andre oavsett om det är en kollega, medarbetare, familjemedlem eller vän.
Polariseringen som sker i samhället måste brytas, och jag är övertygad om att varenda människa kan göra skillnad genom att komma varandra närmre i denna fråga i syfte att försöka förstå.
Häromdagen deltog jag i ett samtal anordnat av Chefakademin på temat ledarskap och specifikt vad som krävs av ledare i en värld präglad av osäkerhet och förändring.
Vi var alla rörande överens om att en av flera egenskaper är att ledaren kan vara äkta och genuin, att hen helt enkelt är sig själv. För det är först när vi skalar av alla lager och visar vem vi är på riktigt som förtroende kan byggas.
Att påverka opinion med hjälp av anonyma sociala mediekonton är inte okej och det gäller alldeles oavsett vem som är avsändare. Det är långt ifrån det ledarskap vi behöver i en snabbt föränderlig omvärld.
karin zingmark
Gör: Författare, talare och rådgivare inom ledarskap och kommunikation i en uppkopplad värld. Jobbar som styrelseledamot och investerare, certifierad inom neuroledarskap och partner till Duke CE, rankad nr 1 i världen av Financial Times inom ledarskapsutveckling.
Ålder: 50.
Familj: Man, två tonårsdöttrar och en glad golden retriever.
Bor: Täby och så ofta som möjligt i Ramundberget.
Intressen utanför jobbet: Skidåkning – helst topptur med hunden men också gärna i pist och på längd, surf, vandring och upplevelser i vacker natur.
Kontakt: karinATkarinzingmark.com. Träffas också gärna på Linkedin https://www.linkedin.com/in/karinzingmark
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.