”Jag trodde de skämtade, hade absolut ingen tanke på att bli chef”
Från Verdis Rigoletto till regional planering. Efter en lång karriär i kulturens tjänst har Magnus Aspegren helt bytt spår. ”Magiskt”, säger han.
Vid 58 års ålder klev Magnus Aspegren av en framgångsrik karriär som teater- och operachef för att bli regionbyråkrat i Jämtland.
Mindre av paljetter och premiärglamour, och kanske inte alltid lika stormande känslosamt som uppe på scenerna.
Men det var dags att testa något nytt för Magnus Aspegren, som kände sig sliten efter pandemiåren då han som vd för Riksteatern lotsat organisationen genom idel nedstängningar och restriktioner.
”Magiskt”, säger han om sitt nya uppdrag som utvecklingsdirektör i Region Jämtland Härjedalen.
Ett uppdrag han tillträdde 2022, med vittomfattande ansvar för utveckling av allt från regionens kollektivtrafik till kompetensförsörjning och – just det – kulturutbud.
”Att våga ta kliv av det här slaget är något jag verkligen kan rekommendera till alla som har möjligheten.”
Starka band till Jämtland fanns redan då Magnus Aspegrens fru stammar från landskapet, en gård i Hammarstrand är sedan gammalt i familjens ägo.
Sedan tillträdet har Magnus Aspegren ägnat många sena kvällar åt att läsa in sig på för honom dittills obekanta områden, men pusselbitarna hamnar allt mer på plats. Känslan är att befinna sig på exakt rätt ställe i (arbets-)livet och geografin, säger han.
”Jag ska villigt erkänna att det var svettigt i början, när jag släppt taget och kastat mig ut i något för mig helt nytt. Men så vände det, när jag insåg att det jag gör betyder och tillför något. Att våga ta kliv av det här slaget är något jag verkligen kan rekommendera till alla som har möjligheten.”
En kväll på Storan kan sägas vara en startpunkt för Magnus Aspegrens långa karriär inom kulturvärlden.
Han var 16 och hade tagit tåget ner från Linköping för att hälsa på brorsan som var påklädare på Stora Teatern i Göteborg, och för första gången gå på opera.
”En ny värld öppnade sig”, säger Magnus Aspegren som dittills varit uppslukad av punk och rock men nu blev minst lika berörd av Verdis Rigoletto.
Magnus Aspegren – karriären i korthet
1980: Verdis Rigoletto på Stora Teatern i Göteborg: En 16-årig Magnus Aspegren går för första gången på operan och en ny värld öppnar sig. Där och då bestämde han sig för att jobba med scenkonst.
1986: Första ”riktiga” jobbet inom scenkonstvärlden, som administratör och turnéplanerare på Operaligan i Stockholm.
1996: ”Jag trodde de skämtade” – Magnus Aspegren blir tillfrågad om att bli vd för Folkoperan där han länge varit verksam som producent med mera. Och tackar ja, trots ett visst motstånd mot balansräkningar.
2003: Vd och konstnärlig ledare, Norrlandsoperan. Under Magnus Aspegrens tid som ledare inleds bland annat framgångsrika scenkonstsamarbeten med Sydafrika och Vietnam.
2014: Vd, Riksteatern. ”Att leda en folkrörelse med uppdrag att få ut scenkonst till varenda vrå – det var ett uppdrag som verkligen passade mig.”
2022: Regional utvecklingsdirektör i Region Jämtland Härjedalen. ”Jag släppte taget och kastade mig ut.” Utnämnd till två riktigt prestigefyllda poster i Kultursverige: ordförandeskapet i Konstfack och den som styrelseledamot för Kungliga Operan.
Där och då bestämde han sig för att en dag jobba med scenkonst.
Så blev det också.
Den unge Linköpingssonen fortsatte visserligen att frenetiskt spela trummor, recensera pop och rock som juniorreporter på Östgöta Correspondenten, starta bandet Red Hot Rocker ihop med en ung Louise Hoffsten och drömma om att bli skådespelare.
Men efter journaliststudier på Tollare folkhögskola fick han jobb som administratör på Operaligan i Stockholm. Varifrån steget inte var långt till Folkoperan och ett nytt uppdrag som regiassistent. Det här var i början av 1990-talet.
”Jag ska villigt erkänna att det var svettigt i början, när jag släppt taget och kastat mig ut i något för mig helt nytt.”
Efter en rad andra befattningar, som producent bland annat, blev han tillfrågad om att bli vd.
”Jag trodde de skämtade. Jag hade absolut ingen tanke på att bli chef, var fullt upptagen med att hålla våra tre, fyra produktioner igång, samtidigt som vi fick barn i samma veva.”
Efter att ha övervunnit ett inledande motstånd mot balansräkningar, gled Magnus Aspegren ganska sömlöst in i ledarrollen för Folkoperans ganska platta organisation.
Chefkarriären var i rullning och Magnus Aspegren räknar njutningsfullt upp några av de mest minnesvärda succéerna under alla år som teaterchef och konstnärligt ansvarig: den nyskrivna operan Marie Antoinette som gick upp hela 80 gånger på Folkoperan, MADE-festivalen på Norrlandsoperan, och institutionens uppmärksammade samarbete med Sydafrika.
”Min rätta plats är nära de strategiska, övergripande processerna, det kände jag redan från början. Det har inte alltid varit lätt, och visst har jag gått på en del nitar. Men det är så roligt att leda, lyssna och vara kreativ. Ja, det ligger lika mycket kreativitet i chefs- och vd-rollen som i att skriva en poplåt”, säger Magnus Aspegren.
Magnus Aspegrens 3 bästa karriärtips
- Nyfikenhet. ”Att bara släppa taget och kasta sig ut, även om det känns lite skrämmande.”
- Passion. ”Verdis opera Rigoletto blev en ögonöppnare för mig som 16-åring, en ingång till en ny och större värld.”
- Kultur. ”Att fylla på med musik, teater och annan kultur blir bara viktigare och viktigare, för förståelsen av omvärlden. Kultur är källan till kreativitet.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.