Hans lista avgör vart talangerna går

Rekrytering
Text: Redaktionen
Publicerad
Petter Nylander, vd Universum. Foto: Daniel Månsson

Universums lista Global Top 50 är storföretagens vip-lista nummer ett. Finns du med på listan har du har ett klart överläge i kriget om talangerna.

Rankningen av världens mest attraktiva arbetsgivare är på liv och död. För HR-chefer och talangjägare på andra företag är en plats på listan en våt dröm. De som redan finns på listan jobbar stenhårt för att flyttas uppåt ett par placeringar. Tappar företaget placeringar är det HR-människorna som får skulden. En förflyttning uppåt å andra sidan kan ge en rejäl bonus. Det är employer branding, företagets rykte som arbetsgivare, som sätter agendan.
»Det är företag som är duktiga på att arbeta på sitt varumärke, bland annat är de aktiva på campus-medier. Inom vissa branscher går man ännu längre ner i åldrarna, revisionsbyråer är ett exempel. De lobbar för ekonomutbildning redan bland gymnasister«, säger Petter Nylander.

Han betonar hur viktigt det är att vara konsekvent i det arbetet.
»I dag har alla tillgång till all den information som går ut i olika medier, då måste bilden av företaget vara konsekvent.«

Studenterna som deltagit i rankningen har svarat på frågan vilket företag de kan tänka sig som sin första arbetsgivare och vilka kriterier som är viktigast.
»De populäraste före­tagen är de som kan erbjuda sina anställda möjligheter att utveckla sin kompetens och att göra karriär. Och de företag som toppar listorna är företag som är kända för sin företagskultur.«

Internetföretaget Google toppar både teknik- och ekonomilistan för tredje året i rad. Företagets strategi brukar sammanfattas så här: »Om vi har de duktigaste medarbetarna kommer resten att lösa sig.« Den hierarkiska pyramiden har vänts upp-och-ned: först kommer medarbetarna, därefter kunder/användare, sedan ledning och sist styrelse, en strategi som få vågat härma – än så länge.

»Återrekrytering är en stark trend i USA, och kommer allt mer även i Sverige. Företag jobbar allt mer med alumni, nätverk för tidigare medarbetare, som ofta återkommer till sina gamla arbetsgivare i konsultroller«, säger Petter Nylander.

I USA är Diversity Management mycket viktigare än i Europa, menar han.
»Många europeiska bolag rekryterar bara medarbetare från det egna landet, främst på grund av att man inte talar andra språk. Där har vi en fördel, eftersom nästan alla svenskar kan engelska.«

För att attrahera dagens toppstudenter måste företag i dag kunna erbjuda balans mellan arbete, familj och fritid.
»Förr var toppstudenter ett med företaget, lojala på bekostnad av sina privata intressen. I dag vill de både göra karriär och ha balans i livet, till exempel kunna ta föräldraledigt, och har högre integritet.«

En trend är också att man inte ser arbetslivet som något vid sidan av, utan som en del av det vanliga livet.
»Flexibilitet, att exempelvis kunna välja var och när man vill arbeta, betyder allt mer.«

För företag som rekryterar är betyg fortfarande viktigt »som hygienfaktor«, menar Petter Nylander.
»Men fokus ligger mycket mer på personlighet, man ska vara kommunikativ och krea­tiv och ledarskap har blivit viktigare. Man vill ha medarbetare med balans mellan cv, personlighet och identitet.«

Det blir allt vanligare att kollektivet, både kolleger och chefer, är mer involverade i rekrytering.
»Många företag har talangpooler, man håller events, erbjuder sommarjobb till studenter och liknande, allt för att bygga relationer med många som man senare kan rekrytera bland.«

 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.