Han vill avskaffa lågkonjunkturen

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Du har sagt att du vill avskaffa lågkonjunkturen, hur gör du det?
»Ja, jag har sagt att vi på Cornerstone vägrar att delta i den. Vi ser lågkonjunkturen som en möjlighet att skapa tillväxt och ta nya marknadsandelar. I stället för att dra ner på investeringar gör vi tvärtom.«

Ni har lyckats förr, hur gjorde ni då?
»Under it-kraschen i början av 2000-talet växte Cornerstone med 23 procent medan resten av branschen sjönk med 50 procent. Det ledde till att vi gick ur krisen som marknadsledare. Vi kom dit genom att ändra den mentala inställningen hos våra medarbetare. Vi arrangerade en kick off som enbart handlade om mental träning och att mota bort negativa tankar. Vi bygger företaget på ett positivt synsätt och ser våra medarbetare som vår största tillgång.«

Hur möter ni den här krisen?
»Vi blir ännu mer aggressiva. Om någon köper mindre av oss, kontaktar vi tre nya kunder. Man måste våga tro på att ekonomin inte går under. Vi har ju inte hundra procent av marknaden än, så det finns potential. Dessutom ökar vi vår säljstyrka, har fler marknadsaktiviteter och fortsätter att utveckla nya tjänster.«

Hur har ni råd?
»Vi sparar på andra investeringar, förlänger livslängden på vissa saker och omförhandlar avtal. Men vi sparar inte in på det som rör personalen. Det är patetiskt att ta bort fruktkorgarna. Det gör större skada än det skapar ekonomisk effekt.«

Hur behåller du ditt positiva tänkande?
»Jag tar inspiration från min egen historia. Jag kom till Sverige som 18-åring med två tomma händer. Nu har jag byggt upp ett företag som omsätter 100 miljoner och har 60 anställda. Jag är ett levande bevis på att allt är möjligt. Mina medarbetare har samma inställning. Jag vill att min stab ska bestå av så många positiva personer som möjligt.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.