Succé på nya jobbet – 8 saker du ska göra

Här är råden du behöver för att få en pangstart på ditt nya jobb: Allt från att sätta upp mål – till hur du kommer nära dina nya medarbetare.

Karriär
Publicerad

Första tiden på en ny chefstjänst är svår, men viktig. Du ska lära känna dina nya medarbetare samtidigt som du ska få grepp om dina arbetsuppgifter. För att ge dig en bra start har Business Insider plockat ihop en guide med 8 punkter som listar saker du ska tänka på i början.

Glöm inte att gå tillbaka till listan efter 1–2 månader för att se hur du följt råden.

1) Sätt upp tydliga mål

A och O för att lyckas. Kanske har din arbetsgivare gett dig en lista med mål som ska vara uppfyllda inom det närmsta halvåret. Se till att dessa mål är kopplade till din tjänst. Om mål saknas – sätt upp egna. Det hjälper dig att veta åt vilken riktning du jobbar mot.

2) Reflektera över dina mål

Det är en sak att sätta upp mål – en annan sak att faktiskt följa upp dessa. Saker förändras desto längre du varit på ett ställe, men försök komma ihåg vilka mål du hade från början och reflektera om du är på väg mot dessa.

3) Bli en problemlösare

När du är ny chef är det lätt att hitta saker som borde fungera bättre. Men istället för att bara peka ut problemen – försök också presentera lösningar. Du kommer in från ett annat håll och har andra perspektiv, nyttja det till din fördel.

4) Ansträng dig socialt

I början vill du lära känna din arbetsgrupp, men glöm inte bort att lära känna kolleger på andra avdelningar. En bra ingång är att be om råd och tankar kring en arbetsuppgift – många gillar att dela med sig av sin profession. Det får människor att växa.

5) Våga bli en expert

Du är rekryterad för att företaget tror på dig och har spetskunskaper inom ett eller flera områden. Våga ta plats genom att dela med dig av dina insikter i diskussioner. Det gör att du sticker ut och kan bli företagets expert i ett visst ämne.

6) Var sparsam med din tid

Det är lätt att överskatta hur lång tid en arbetsuppgift tar – speciellt om det är något du inte gillar att göra. Genom att klocka hur lång tid arbetsuppgiften tar kan du få en bild av hur lång tid det faktiskt tar. I bästa fall kan bättre planera och få mer energi över till sysslor som du brinner för.

7) Be om feedback

Ett medarbetarsamtal per år räcker inte. Du behöver feedback mer regelbundet, men behöver ofta söka upp den själv. Efter 1-2 månader är det lagom att prata med din överordnade chef om feedback för att du ska kunna ta nästa kliv. Förhoppningsvis får du veta vad du gör bra och vad som kan göras bättre.

8) Glöm inte bort dina gamla kolleger

Det är dumt att förlora bra kontakter. Se till att inte glömma bort dina gamla kolleger och medarbetare. Dels är det ett bra sätt att avslappnat diskutera er bransch, dels kan kontakten ge dig ett nytt jobb i framtiden. Släng i väg en Linkedin-förfrågan och ta det därifrån.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.