Fyra tips på hur du ger kritik
Nästan alla tycker att kritik är obehagligt. Som chef är det viktigt att hålla det i tankarna när du ska tala allvar med din medarbetare.
”Var medveten om att det du ska säga är känsligt. För vissa kan kritik sitta i en lång tid”, säger Olof Röhlander, ordförande i Förbundet för mentala tränare.
Han har bland annat coachat medarbetare och chefer på SSAB och Astra Zeneca i motivation och ledarskap.
Ofta är människor medvetna om att de har gjort fel, säger Olof Röhlander. Därför behöver man inte påpeka det en gång till. Då finns risken att medarbetaren slår ifrån sig kritiken och slutar att lyssna.
I stället ska man som chef arbeta med ett coachande förhållningssätt och hitta vägar till hur medarbetaren kan fungera bättre inom verksamheten.
Som chef får man också ta emot kritik. Så här tänker Olof Röhlander när någon riktar klagomål mot honom:
”Jag har värderingen att människor vill mig väl, och att de ger kritik med ett gott syfte. Därför blir jag inte så upprörd.”
Du kan tänka likadant när du ger kritik. Du kan exempelvis säga:
”Anledningen till att jag är på dig, är att jag vet att du har potential. Jag vet att du kan bättre.”
Fler tips på hur du ska ge kritik:
1. För varje negativ kommentar krävs det fem positiva för att jämna ut. Människan är i grunden konflikträdd och känslig för kritik.
2. Använd OCH i stället för MEN. Ett exempel: ”Det här och det här har du gjort jättebra OCH det här skulle jag vilja att du utvecklade ytterligare.” Att använda OCH är mer positivt och personen du pratar med känner sig inte lika trängd och intar inte lika lätt en försvarsställning.
3. När du vill framföra kritik, börja då med att fråga: ”Hur tänkte du när du gjorde det där?” Om personen själv har koll på sitt misstag, behöver du inte ta upp det. Ge inte kritik i onödan!
4. Tänk på att man ofta bemöter andra som man själv vill bli bemött. Är personen du ska framföra kritik mot väldigt rak, kan du vara rak i din kritik. En sådan person tål att höra kritik.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.