”En ledare ska vara inspirerande och kunna skapa engagemang”

Okategoriserade
Text: Annonsavdelningen
Publicerad

När vårt samtal börjar berättar Ninni Franceschi att hon befinner sig i Sydafrika. Och det är inte för att semestra.

”I huvudsak är vi här för att besöka gymnasieskola som vi sponsrar där barnen är mellan 14-18 år. Utan stöd från olika organisationer skulle dessa barn inte kunna genomföra sin utbildning. Hjälpen är väldigt välkommen, här får man nämligen inte ta lån för inskrivningsavgiften och många av barnen har förlorat sina föräldrar i HIV och måste försörja sig själva”.


Denna text är en annons från Executive MBA på Stockholm Business School (SBS) – Sveriges bästa Executive MBA-program fyra år i rad.


Att Ninni Franceschi åker iväg till Sydafrika är ingen slump. Hon har alltid brunnit för att möta verkligheten och försöker hålla sig ifrån mötesrum om hon kan.

”Jag är intresserad av verksamheten och jag intresserar mig även för de mindre delarna. Det har aldrig handlat om att vara kontrollant för de som jobbar för mig, jag ska finnas till hands om de behöver mig, coacha och bygga ett lag som alltid är snäppet bättre än mig själv”.

Ninni menar att det handlar om få kunder att lita på verksamheten och det gör man genom att se till att alla jobbar i samma takt och på rätt sätt.

”Vi måste ständigt titta på vad kunden behöver samtidigt som man försöker se på hur varje medarbetares insatser hänger ihop och se den röda tråden i verksamheten”.

Under fem års tid arbetade hon som chef för försäljning och distribution inom Savings & Wealth Offerings på Nordea. Men hösten 2015 fick hon en ny roll som chef för Private Banking, samtidigt som hon gick utbildningen Executive MBA på Stockholms Universitet.

JAG ÄR INTRESSERAD, KONTAKTA MIG!
FRÅGOR ELLER FUNDERINGAR?
Kontakta Michael Forsman, utbildnings- och marknadskoordinator
08 – 16 30 09
mfo@sbs.su.se

Kurserna var långt ifrån klara när jag fick träda in i den rollen, men det passade trots det rätt bra även om det var en rejäl utmaning. Det svåraste har varit tiden och att lägga jobbet åt sidan. Jag har istället fått ta mycket av min fritid, kvällar och helger till studierna, berättar hon.

Många beskriver Ninni Franceschi som en person som är orädd och autentisk med båda fötterna på jorden. Framförallt uppskattas hennes förmåga att våga ta beslut och att hon gör det med eftertanke.

”En av kurserna på Executive MBA handlade om beslutstagande, hur snett ett dåligt beslut kan gå och hur ett långsamt beslut kan påverka. Det gäller att sätta sig in i komplexiteten i frågan och vara beslutsfattande på rätt sätt. Jag lärde mig att ta snabba beslut men med eftertanke. Det handlar inte om att man måste sakta ner utan att tänka efter en extra gång och ändå göra det i samma takt som man gjorde innan, men förhoppningsvis med mindre felmarginal”, säger Ninni Franceschi.

Anledningen till att hon valde att sätta sig bakom skolbänken igen var för att få fortsätta utvecklas, trots att hon kommit väldigt långt i sin utvecklingsbana.

”För ungefär två år sedan tog jag upp frågan med min chef vad jag skulle kunna utvecklas inom. Jag ville ta ett steg tillbaka och se saker ur ett nytt perspektiv samtidigt som jag fick ny kunskap som skulle hjälpa mig i mitt yrke. Många av deltagarna i utbildningen har varit yrkesverksamma i över 10 år och fått uppleva en del under sin yrkeskarriär. Mixen av småföretag, familjeföretag och stora koncerner bidrog till mängder av intressanta och roliga diskussioner som verkligen breddat mitt perspektiv”, säger Ninni Franceschi.

Att vara chef är att vara administratör och det gäller att arbeta strukturerat, menar Ninni Franceschi. Framförallt ska man vara tillgänglig och intresserad av andra men också tydlig för att slippa förvirring hos medarbetare.

”Sen är det fantastiskt om man är inspirerande och kan skapa engagemang. Och det har med kommunikationen att göra. Man ska tycka om att arbeta med människor – det är trots allt människor man ska leda och jobba med. Först när man etablerat god kommunikation med sina medarbetare är man en bra och stark ledare”.

”En ledare ska bana väg för organisationen och vad den tror på. På Nordea Private Banking vill vi ha Sveriges nöjdaste kunder och medarbetare, vilket ju är ett högt och utmanande mål. Vi vill förbättra en mängd saker där jag ska bidra väldigt mycket, därför har det varit viktigt med utbildningen Executive MBA. Jag har börjat reflektera mer och ställer andra frågor idag som jag inte tror att jag hade ställt utan utbildningen”, säger hon.

Frågorna som hon ställer nu är av en annan karaktär, speciellt frågor som gäller sådant som hon annars gjorde på autopilot. Det gäller att diskutera vad det är för påverkan man får utöver det finansiella som också går att mäta.

”Jag har pratat med många om att det är otroligt roligt att göra det här mitt i arbetslivet, ta det där klivet tillbaka och få tankar och idéer uppfräschade. Det blir svettigt, men det är värt det i slutändan”, avslutar Ninni Franceschi.

Text: Amna Kodzaga

Hela denna artikel är en annons från Stockholms universitet Executive MBA.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.