Därför vantrivs vi med en algoritm som chef
Känslan av att vara konstant övervakad, bristande transparens och avhumanisering. Det är de tre främsta anledningarna till att människor avskyr att bli styrda av en algoritm – och istället börjar jobba för att lura den, visar en ny studie av Uber-chaufförer.
Det har marknadsförts hårt som det nya sköna arbetslivet – gigekonomin där du via en app väljer hur du jobbar, när du jobbar och hur mycket. Men i verkligheten kan det också generera frustrerade medarbetare, som faktiskt vänder sig mot arbetsgivaren och börjar jobba på ett sätt som underminerar systemet.
Det visar en studie av Uber-chaufförer i New York och London från forskare vid fyra olika universitet i USA, Storbritannien och Israel.
Två av dem, Mareike Möhlmann och Ola Henfridsson, beskriver i en artikel i Harvard Business Review hur känslan av att vara konstant övervakad – något som annan forskning har visat kan minska produktiviteten – av algoritmen gjorde förarna frustrerade.
Den mest irriterande faktorn var att ständigt bli betygsatt av kunder. Känslan av bristande transparens grundade sig i en upplevelse av att ’appen vet allt om mig – men jag ingenting om appen.’ Avhumaniseringen berodde framför allt på bristen på kollegor och mänskliga chefer.
För att i viss mån återta makten över sin tillvaro började flera av chaufförerna i studien att jobba mot algoritmen. En av dem beskriver i ett onlineforum hur hen upptäckt att algoritmens erbjöd bättre incitament till förare som inte hade jobbat på ett tag och därför alternerade mellan att köra för Uber och konkurrenter som Lyft och Juno. Citat: ”Play the system, don’t let it play you.”
Ett annat sätt att bråka med systemet som dök upp i studien var att ’manuellt’ minska tillgängligheten på förare och därmed manipulera algoritmen för prissättning.
Så hur ska företag som använder sig av algoritmer för att styra medarbetare undvika den typen av beteende? Forskarna bakom studien har några förslag:
Öka transparensen: Kanske inte berätta exakt hur algoritmen fungerar, men var öppen med vilka data som går in i den och vad det finns för mål som styr den.
Be om feedback: Bjud in till förslag om förbättringar av algoritmen och öka engagemanget.
Bygg in mänsklig närvaro: Supporttjänst med verkliga människor som hjälper till istället för FAQ? Skapa mötesplatser? Kort sagt, få de anställda att känna sig som människor, inte maskiner.
Bygg tillit: Förmåner – i en amerikansk kontext föräldraledighet eller sjuklön, i en svensk kanske friskvård eller andra erbjudanden – kan vara första steget till att uppfattas som en mer human arbetsgivare.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.