Därför ogillar vi kreativa människor

”Kreativitet” har blivit ett modeord och innovativa ledare hyllas överallt. Men vad ingen pratar om är att människor inte gillar andra kreativa människor.

Kommunikation
Text: Calle Fleur
Publicerad
Illustration: Sanna Mander

”Kreativitet” har blivit managementbranschens främsta modeord. Det skrivs spaltmeter om hur du ska kräma kreativiteten ur dina medarbetare. Påhittiga genier hyllas överallt – Steve Jobs! Richard Branson! Philippe Starck! – och idédrivna organisationer letar desperat efter nya medarbetare som vågar tänka utanför ramverket.

Påhejarna lär oss att kreativitet hyllas och att människor med goda idéer blir framgångsrika.

Men det är bara en lögn, konstaterar Slate i en ny, underhållande artikel. Vad ingen pratar om är nämligen att människor inte gillar andra kreativa människor.

”Vi heroiserar och hyllar kreativa människor, men vad vi egentligen hyllar är effekterna av deras arbete”, konstaterar Barry Staw vid Berkeley-universitetet.

Forskningen bevisar gång på gång att människor ogillar all form av risk och osäkerhet. Trots att vi hävdar motsatsen, släpper vi därför oftare igenom ”vanliga”, mindre inspirerade idéer än de verkligen storartade tankarna. Och därför hamnar också de verkligt kreativa människor ofta utanför sociala gemenskaper, både i skolan och arbetslivet.

En studie från University of Pennsylvania visar till exempel att nästan alla reagerar negativt när de ställs inför kreativa idéer – till och med de som uttryckligen säger sig vara på jakt efter kreativitet.

Chefer som eftersträvar kreativitet på riktigt måste alltså se bortom sin egen rädsla för det obekväma. Och kanske sluta oroa sig så mycket. Verkligt kreativa medarbetare bryr sig ändå inte om vad chefen säger. De kommer ihärdigt fortsätta att kämpa för sina idéer, oavsett vilka hinder som ställs i deras väg.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.