Chefens arbetsmiljöansvar tydliggörs – vid årsskiftet
Nya regler skruvar ner kraven på jobbsituationen i hemmet.
Vad
Definitionerna för vad som gäller vid hemarbete skärps.Nytta
”En anpassning till den rådande verkligheten.”Distansarbetet exploderar under coronakrisen, men långt ifrån alla chefer har koll på sitt arbetsmiljöansvar när medarbetarna tar jobbet med sig hem. Två femtedelar av cheferna vet bara delvis, i liten grad eller inte alls hur långt arbetsmiljöansvaret sträcker sig vid distans- eller hemarbete, visar Chefs undersökning. Från och med årsskiftet ska emellertid både ansvar och definitioner bli tydligare. Arbetsmiljöverkets viktiga föreskrift Arbetsplatsens utformning börjar då gälla i en ny och omarbetad version.
Precis som tidigare hålls svenska arbetsgivare ansvariga för att medarbetarna inte blir sjuka eller skadade i jobbet, och måste enligt arbetsmiljölagen samverka med medarbetarna för att säkerställa en god arbetsmiljö även när jobbet sker hemifrån.
En tydlig förändring blir samtidigt att föreskriftens inflytande över arbetsmiljön vid hemarbete begränsas, förklarar Ewa Krynicka Storskog som är arkitekt och handläggare vid Arbetsmiljöverket.
”Vi kan exempelvis inte kräva att man bygger om eller gör andra liknande förändringar i en bostad. Det är svårt för arbetsgivare att ställa krav på utformning i miljöer som de inte råder över, inte är rättsligt kapabla att bestämma över, som exempelvis bostäders utformning. Sådana regler blir verkningslösa”, säger Ewa Krynicka Storskog och menar att den nya skrivningen är mer realistisk än vad som gällt tidigare:
”Det är en anpassning till den rådande verkligheten och praktiska förutsättningar.”
Utöver rena ombyggnader, som ändå bara svårligen gått att få till i praktiken, innebär den nya föreskriften att arbetsgivarnas formella ansvar för sådant som ventilation och belysning i människors hemmakontor inte blir lika omfattande som tidigare. Ewa Krynicka Storskog framhåller samtidigt att arbetsgivarnas ansvar vid distansarbete fortfarande är stort, och pekar bland annat på de statliga regelverken för dagsljus, ergonomi och bildskärmsarbete.
”För att få till en hälsosam arbetssituation i hemmet krävs ett gott samarbete och en regelbunden dialog mellan chef och medarbetare, men det ligger även på arbetstagaren att själv uppmärksamma risker”, säger hon.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.