Chef testar Martin Lundstedt, vd Scania
”Nu kör vi”, är Martin Lundstedts favorituttryck. Och det gäller att hänga med i svängarna när man jobbar med Scanias vd. Hur får han alla med sig?
Klockan är strax efter 23.00. Ett gäng anställda från Scania befinner sig på konferens. Några av deltagarna står i konferensanläggningens bar efter avslutad arbetsdag. De pratar om företaget och bollar idéer med varandra. En av personerna är Martin Lundstedt.
Nästa dag drar konferensen igång igen klockan 8.00. Flera av deltagarna är nyvakna när de kliver in i konferensrummet. Inte Martin Lundstedt. När de andra låg och sov har han satt samman en Powerpoint-presentation där han har sammanställt de idéer som diskuterades i baren kvällen innan.
Medan kollegerna tar plats kring konferensbordet drar han igång presentationen och börjar redogöra för sina tankar.
De som känner Martin Lundstedt är inte förvånade. De vet att han har en enorm arbetskapacitet och alltid tycks ligga steget före. Som en av dem, som har rest mycket med honom i tjänsten, säger:
”Man är helt slut efter en vecka.”
Historien om Martin Lundstedt och Scania tar sin början 1992. Då är han nyutexaminerad civilingenjör och kliver in på företaget som trainee. Hans första roll blir som produktionsingenjör på Engine Production.
En av dem som jobbade med Martin Lundstedt redan från början minns deras första tid tillsammans:
”Han var väldigt påläst och omtyckt av alla. Jag sa till honom att ’du kommer att bli Scanias högsta chef en dag’. Och så blev det ju.”
Under de följande decennierna kommer Martin Lundstedt att jobba inom flera olika verksamheter på Scania.
På hans cv märks bland annat titlar som gruppchef inom motorproduktion och motorutveckling, chef för Scanias lastbilsmontering i Frankrike och chef för produktmarknadsföring. Han hinner även med att vara försäljningsdirektör för lastbilar och chef för försäljning och marknadsföring innan han kröner sin karriär på Scania som vd och koncernchef 2012.
Tack vare sin erfarenhet från olika delar av företaget har Martin Lundstedt skaffat sig en gedigen kunskap om Scania. Det är en av hans styrkor. Hans förmåga att lägga saker på minnet är omvittnad.
”När han blev min chef för åtta till nio år sedan frågade han mig om vår marknadsandel i mitt affärsområde. Jag var inte helt säker, men gav honom en siffra och tänkte att det där kommer han ju ändå att glömma. Men flera veckor senare hörde jag honom referera till den där siffran”, säger en av dem som haft honom som chef.
Det ska mycket till för att Martin Lundstedt ska glömma vad en person heter. För det mesta räcker det med ett möte för att namnet ska fastna.
”När han var chef på fabriken i Frankrike kunde han namnen på alla i personalen. Jag vet inte hur många som jobbade där, men jag tror att det rörde sig om ett hundratal”, berättar en person.
Men det är inte bara Martin Lundstedts kunskap om företaget och dess medarbetare som har vuxit sig stark under åren. Även kärleken till Scania tycks grundmurad. Många kan berätta om
hans starka känslomässiga koppling till biltillverkaren och hur han bryr sig om företaget på ett genuint sätt, inte minst dess personal.
”Han kan bli känslosam och gråtmild när han pratar om Scania. När Volkswagen blev delägare tidigare i år hade vi ett möte då han samlade hela personalen. Han avslutade mötet med att säga ’vi jobbar tillsammans’”, berättar någon.
Men faktum är att Martin Lundstedt var på väg bort från Scania vid ett tillfälle. Han hade fått för sig att det vore bra för karriären att prova något nytt och hade precis tackat ja till ett externt erbjudande.
På den tiden hade han inte kommit så långt i sin karriär, men företaget hade ändå fått upp ögonen för honom och identifierat honom som en talang. När dåvarande vd:n Leif Östling fick nys om planerna kallade han till sig sin efterträdare för ett samtal.
Vad som sades under samtalet vet bara de inblandade parterna, men tydligen räckte det för att Martin Lundstedt skulle komma på andra tankar och tacka nej till det andra jobbet.
Sedan dess har han varit Scania trogen. Och han har inte glömt de människor som har korsat hans väg genom åren.När han träffar någon, exempelvis på väg till matsalen, stannar han gärna och växlar några ord. Och när han besöker Scanias årliga guldklocksfest vill han gärna ha en blandad sammansättning av personal vid sitt bord, inte enbart folk från ledningen.
Den som hamnar bredvid honom lär snart upptäcka hans humor och lekfulla sida. Han gillar att underhålla och bjuder gärna på sig själv. Och han är inte nödbedd när det gäller att plocka fram gitarren. I samma veva som Martin Lundstedt blev utsedd till vd hölls en bankett för lastbilschaufförer. Då tog han med sig gitarren upp på scenen och framförde ”Smoke on the water” till publikens jubel.
Fast ibland kan det bli lite för mycket av den lättsamma sidan, enligt somliga.
”Han vill att det ska vara roligt och skämtar hela tiden. Det kan bli lite oseriöst och jobbigt. Man vet inte alltid när det är skämt eller allvar”, säger en chef på Scania.
En annan uttrycker sig så här:
”När du befinner dig på den nivån som han gör tar ju folk det du säger på allvar. Då kan det bli fel om du är för ironisk.”
Den som tror att den lättsamma tonen också för med sig att han är konflikträdd tror fel. Martin Lundstedt tycks inte ha några problem med att sätta ner foten när så krävs. Avvikande åsikter bemöter han genom att argumentera, och skulle någon överbevisa honom är han inte sen att ändra sig.
”Han är ju glad och positiv, men kan visa en kontrast till detta också. Omgivningen kan bli lite förvånad när han blir väldigt tydlig i konflikter. ’Han som var så trevlig’.”
Någon beskriver honom som rak och genuin i sin återkoppling, oavsett om det handlar om positiv eller negativ feedback.
Han sägs också kunna bli lite syrlig i tonen. Om han inte får med sig andra personer kan han ironiskt säga något i stil med ”okej, så ni är nöjda med en rörelsemarginal på fem procent alltså? Då är ju alla glada och nöjda då”.
I takt med att Martin Lundstedts ansvar har ökat, har han också utvecklat sin ledarstil. Somliga menar att han har blivit tuffare i bemärkelsen att han är tydligare med vad han vill. ”Det är ingen jävla allmänhetens åkning”, är ett av hans uttryck för att förtydliga att någon trots allt måste ta kommandot och att alla i slutändan måste följa en och samma linje. Men i de allra flesta fall är det inte fråga om någon peka med hela handen-stil.
”Han ger inte order utan frågar om man kan tänka sig att göra något. Och eftersom han är så sympatisk gör man gärna det”, säger någon.
Genom att vara väldigt intresserad och sätta upp mål som han sedan följer upp får han lätt människor med sig.
”Efter ett möte med honom känns det som att man är viktigast på hela Scania”, säger en person.
Martin Lundstedt har en förmåga att tänka framåt och spruta ur sig idéer.
”Jag frågade honom vid ett tillfälle hur han klarar av att jobba i en produktion där alla är så strukturerade, medan han mer skjuter från höften. Han sa att det går bra eftersom det alltid finns någon som fångar upp idéerna han kastar ur sig.”
Martin Lundstedt omger sig gärna med – och rekryterar – personer som kompletterar honom. Han uppskattar att människor har olika syn på saker och gillar inte att ha ja-sägare omkring sig. Och han jobbar aktivt för jämställdhet. År 2013 deltog han i jämställdhetssatsningen Battle of the numbers, ett projekt som gick ut på att få fler kvinnor på chefsposter i företaget.
Att han prioriterar frågan är det ingen tvekan om.
”Under ett möte med höga chefer på Scania pratade de om jämställdhet. Martin lyfte fram att den frågan var lika viktig som Scanias produktionssystem. Han sa att ’man möter motstånd i början, men det gäller att hålla ut’”, berättar en av cheferna på Scania.
Men Martin Lundstedt är också otålig och vill att det ska gå undan. Därför är han mån om att knyta till sig människor som har egen vilja och eget driv – och som inte behöver detaljstyras. De flesta är överens om att han har relativt enkelt för att delegera. Däremot kommer han gärna med input, eftersom han har en sådan detaljkoll.
Innan han fattar ett beslut är han noga med att ta del av andra synpunkter. Men när han väl har fått den information som han behöver har han lätt för att bestämma sig. Inte sällan följs ett fattat beslut av hans favorituttryck: ”Nu kör vi!”
Men även om han är mån om att ta del av andras åsikter är det inte alltid så lätt att få en syl i vädret i hans närhet. Martin Lundstedts entusiasm visar sig nämligen också i att han pratar väldigt mycket.
Han tycks själv vara medveten om detta.
”Ibland säger han till och med ’nu borde jag vara tyst’”, berättar en person.
Fast för det mesta tycks ingen ha någonting emot att Martin Lundstedt öppnar munnen. Många framhåller hans förmåga att fånga en publik och hålla tal.
”Det är inte alltid som han har repat in talet, men han kommer undan med det. Hans styrka ligger i att han är ärlig och naturlig”, berättar någon.
Sammanfattningsvis är det alltså en synnerligen positiv bild av Scanias vd som framträder när personer som känner honom får säga sitt.
Fast det är klart, även solen har ju sina fläckar.
”Det finns en sak som jag skulle vilja att han blev bättre på”, säger en högt uppsatt chef på Scania och fortsätter:
”Han borde vara mer rädd om sig själv. Martin jobbar väldigt mycket och det vore bra om han kunde träna lite också. Vi vill ju att han ska vara kvar hos oss länge.”
Ledarstil: 5/5
Beskrivs som en naturlig ledare. Har ett personligt anslag och är lätt att nå. Sitter på en omfattande kunskap om Scania och har bra kontakt med anställda på alla nivåer.
Motivera: 5/5
Är mycket entusiastisk vilket smittar av sig på omgivningen. Motiverar genom att intressera sig och sätta upp mål som han följer upp. Har lätt för att kommunicera med olika typer av människor. Engagerar på ett naturligt sätt.
Konflikthantering: 4/5
Är inte konflikträdd, men är noga med att lyssna på andra personers åsikter. Kan ändra sig om han upptäcker att någon annan har rätt. Har blivit tuffare i takt med att hans ansvar har ökat.
Kommunikation: 4/5
Martin Lundstedt beskrivs som en god talare som går mer på känsla än struktur. Bra på att förklara komplicerade saker. Har ett ärligt och naturligt anslag i sina presentationer.
Delegering: 4/5
Har inga problem med att släppa arbetsuppgifter ifrån sig, men är engagerad och intresserad av hur det går. Bidrar gärna med sin kunskap och input. Gillar självgående människor.
Beslutsfattande: 5/5
Lyssnar in andra människor för att få deras synpunkter. Beslut får ta tid. Scaniachefen har inga svårigheter att bestämma sig när han har tillräckligt med fakta på bordet.
Rekrytering: 4/5
Gillar att människor har olika syn på saker. Undviker ja-sägare. Knyter gärna till sig människor som kan komplettera honom. Håller jämställdhetsfrågan högt.
Personligt: 4/5
Beskrivs som lättsam och humoristisk i sättet, ibland dock lite i överkant enligt vissa. Skämtar och bjuder på sig själv. Tar gärna fram gitarren när tillfälle ges. Har lätt för att minnas namn och vad som pågår i hans medarbetares liv.
Summa: 35/40
Martin Lundstedt svarar: ”Jag känner igen mig”
”För mig är ledarskap att med kollegorna runt om i världen se till att företagets kultur och värderingar verkligen speglar vad vi är och dit vi ska.
Jag tror på att involvera och delegera men också på att följa upp och att använda den unika kompetens och mångfald som bolaget har. Viktigast är nyfikna, trygga människor som känner att det är på riktigt och vill göra skillnad. Då undviker vi internpolitik och byråkrati och bygger transparens, förbättringsvilja och innovation. Resultatet blir en närhet till kunderna som ger hållbara relationer. Arbetet för alla blir roligare och det är viktigt för mig!
Jag känner igen mig när det gäller styrkor såväl som förbättringsområden. Vissa drag är svåra att förändra, men fila på kanterna går ju alltid så jag är glad att jag har kollegor som ger ärlig feedback.
Och förresten: det var inte ‘Smoke on the water’ utan ‘Hooked on a feeling’ ;-)”
/Martin Lundstedt, vd Scania
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.