Calle Fleur: Horribelt, Matilda Djerf! 

Chefs chefredaktör Calle Fleur reagerar på granskningen av arbetsmiljön på succébolaget Djerf Avenue.

Krönikor
Text: Calle Fleur
Publicerad
Calle Fleur. Matilda Djerf. Foto: Oskar Omne, Stina Stjernkvist.

Aftonbladets avslöjande om arbetsmiljön på succéföretaget Djerf Avenue slog ned som en bomb i veckan.

Influencern Matilda Djerf må ha tre miljoner följare – och har byggt upp sitt personliga varumärke på ord som inkludering, hållbarhet och empati.

En minst sagt bräcklig piedestal när verkligheten visar sig vara diametralt motsatt Instagram-flödet. Så granskningen av hennes ledarskap får mig att tappa hakan.

Av flera skäl.

Ledarskap är ett hantverk som man behöver ta på allvar, som tar flera år att förfina.

Dels handlar det om det det uppenbara: Djerf och hennes ledarteam uppges förminska och mobba sina unga anställda. De som inte jobbar över blir utfrysta och Djerf har för vana att skälla ut personer inför öppen ridå.

Dessutom har grundaren en egen toalett som endast hon får använda. När skylten till toaletten ramlade ned och en oönskad medarbetare råkade använda den, tvingades en annan person i teamet ”skrubba” den ren innan den gick att använda igen.

Ja ni hör ju, så här kan man också leda en organisation 2024.

Dels handlar det om något märkligt i granskningen: Vd Rasmus Johanssons ansvar för detta haveri nämns inte med ett enda ord, trots att ansvaret för en bolags verksamhet och kultur rimligtvis vilar hos den verkställande direktören.

Handlar det om att han är man? 

”Som utomstående kan man konstatera att Matilda Djerf beter sig som ungefär hälften av alla män som driver mediebolag och byråer. Skillnaden är att de slipper granskning”, konstaterar Peter Hammarbäck i en intressant debattaritkel i Resumé.

Precis när man tror att man fattat grejen kraschar något in i en från sidan, som får en att inse att man inte förstått någonting. Utan den självinsikten är det svårt att driva bolag, eller leda andra människor.

Kloka entreprenören och publicisten Camilla Bergman fyller på i en klockren analys på Linkedin, där hon lyfter problematiken med unga anställda som söker sig till den här typen av ’kända’ arbetsplatser, där en air av influencer väger tyngre än kollektivavtal och medmänsklighet.

”Jag behöver inte jobba på Djerf för att inse att det är en gymnasieklass förpackad som bolag”, skriver hon.  

Ledarskap är ett hantverk som man behöver ta på allvar, som tar flera år att förfina.

Det värsta och bästa av allt?

Precis när man tror att man fattat grejen kraschar något in i en från sidan, som får en att inse att man inte förstått någonting. Utan den självinsikten är det svårt att driva bolag, eller leda andra människor.

Som Camilla Bergman skriver: Istället för att förfasas kan jag säga vad vi borde göra: Vi borde sluta höja dessa framgångsrika influencerbolag till skyarna. Sluta hetsa om tillväxt-tillväxt-tillväxt. Det enda det skapar är en enorm press som tar fram det sämsta ur alla. Ingen ung person kan driva ett sunt bolag i den miljön och särskilt inte i det offentliga.” 

Det är ett perspektiv på ledarskap som vi borde prata betydligt mer om.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.